"Als mensen iets in beweging zetten is niks onmogelijk"

kade rechteroever

Op een bierkaartje, tijdens een vakantie in Turkije, pende Peter Vermeulen (61) het idee van Ringland neer. Vandaag zitten de actiegroepen mee aan tafel met de regering om de overkapping van de Antwerpse ring uit te werken.


"Al van in de jaren 80 ben ik bezig met mobiliteit en ruimtelijke planning in Antwerpen", vertelt Vermeulen. "Beroepshalve, maar ook als lid van tal van verenigingen en commissies. We lanceerden de eerste pleidooien voor de zone 30, waarmee we door de politiek weggehoond werden. Toen de Oosterweeldiscussie losbarstte, geloofde ik eigenlijk niet echt in de overkapping, maar het werk van actiegroepen Ademloos en stRaten-generaal bracht me op ideeën. 'Onhaalbaar', was de eerste reactie van de politiek.

Er is zoveel kennis, enthousiasme en energie in dit land, maar er gaat er zoveel verloren omdat iedereen op zijn eiland zit.

 

Op vakantie in Turkije, in 2012, dacht ik: dan lossen we het zelf op. Ik mobiliseerde vrienden en familie en niet veel later was Ringland geboren."
Van een paar kriebels op een bierkaartje ging het naar een ware burgerbeweging. "Ik ben nog altijd verbijsterd hoe je mensen kan mobiliseren met een idee dat van onderuit groeit en niet van bovenaf wordt opgelegd. Vandaag hebben wij meer dan 600 vrijwilligers, 15.000 mensen lezen onze nieuwsbrieven, en we hebben de politiek in beweging gezet. In aanloop naar de verkiezingen van 2014 begonnen quasi alle partijen zich tegen ons aan te schurken en nu hebben ook de stad en de Vlaamse regering begrepen dat je beter de handen in elkaar slaat in plaats van elkaar te bekampen. We blijven op onze hoede, maar dat burgergroepen zo dicht betrokken worden bij het beleid, is toch een revolutie."

 

Vastgeroest


Vermeulen combineert Ringland met zijn architectenbureau van 35 man. Hij werkt 15 uur per dag, koestert geen pensioenplannen en heeft nooit gestaakt. Hij vindt vakbonden nodig, maar hun manier van optreden niet meer van deze tijd. Hij is geen fan van privatisering, maar ziet de overheid liever een andere rol opnemen. "Ik hoop echt dat Ringland een vliegwiel wordt om alvast op vlak van mobiliteit nieuwe samenwerkingsplatformen tussen politiek, technici en burgers op te zetten. Er is zoveel kennis, enthousiasme en energie in dit land, maar er gaat er zoveel verloren omdat iedereen op zijn eiland zit. Ook het sociaal overleg kan op die manier herdacht worden. Met gevangenissen bijvoorbeeld valt zoveel beters te doen. Dat zouden huizen van reïntegratie moeten zijn, maar dat zijn ze niet. Betrek het personeel en de vakbonden bij het uitwerken van een nieuw model, en ik ben er zeker van dat je wél draagvlak creëert om van een aantal vastgeroeste gewoontes af te stappen. En ik denk dat je mensen ook pas meekrijgt in besparingen en zaken als de pensioenhervorming, als er een gevoel van rechtvaardigheid is. De loonspanning is te groot. Het idee van het basisloon, dat ook al van onderuit kwam, spreekt mij erg aan. Voorlopig stuit het op een politieke muur, maar als mensen iets in beweging zetten, is niks onmogelijk."

PETER VERMEULEN (61) UIT ANTWERPEN
Architect en ruimtelijk planner, zaakvoerder van architectenbureau Stramien

  • Baas van 35 werknemers
  • Bedenker en bezieler van Ringland
  • Gehuwd en vader van 4 kinderen
  • Hobby's: Ringland

Het Laatste Nieuws 04-06-2016 pag. 8

Tags: