Antwerpse ondernemers verdeeld over mobiliteit

kade rechteroever

Komt er een nieuw referendum over Oosterweel? De Antwerpse ondernemers kijken daar niet naar uit. Maar ze reageren wel verdeeld op de vraag wat er nu moet gebeuren. 

 

De Antwerpse actiegroepen stRaten-generaal en Ademloos bereiden een nieuw referendum over Oosterweel voor. Sinds deze week krijgen ze ook de steun van het populaire collectief Ringland, dat ijvert voor de overkapping van de Ring. Hoe reageren de Antwerpse ondernemers?

 

“Dat de actiegroepen bij de stad een formulier hebben aangevraagd voor een nieuw referendum, brengt hopelijk geen onzekerheid”, zegt Luc Luwel, gedelegeerd bestuurder van Voka Antwerpen-Waasland. “Bij grote bedrijven hebben we de voorbije jaren een toenemende irritatie gevoeld door de besluiteloosheid in dit dossier. Een aantal transportbedrijven is om die reden zelfs al verhuisd.” “De beslissing van de regering om Oosterweel uit te voeren, is broodnodig. Stilstand is geen optie meer”, aldus Luwel. “Wij zetten ons niet af tegen een overkapping van de Ring, maar dat project mag de timing en de financiering van de andere plannen niet in het gedrang brengen.” “Ondernemingen moeten kunnen vertrouwen op beslissingen van de overheid om te kunnen bouwen aan hun toekomst. Het is nefast voor het ondernemingsklimaat als die telkens weer in twijfel worden getrokken. Daarom is een derde Scheldekruising nu meer dan ooit nodig”, vindt Luwel. En daarmee bevestigt de organisatie van Antwerpse ondernemers het standpunt dat ze al jaren inneemt: steek die spade in de grond om de files op te lossen, laat het vooruitgaan.

 

Maar niet alle Antwerpse ondernemers delen de keuze van Voka voor de Oosterweelverbinding op het BAM-tracé.

 

”Dit is de scheve toren van Pisa”

 

Forum 2020 heeft als collectief van een aantal prominente Antwerpse ondernemers en academici altijd een dissidente stem vertolkt in het debat over de mobiliteit. Wat vindt Forum 2020 nu?

“Wij vergelijken het huidige plan van de overheid met de scheve toren van Pisa”, zegt woordvoerder Christian Leysen, de CEO van Ahlers. “Daar is eeuwen aan gewerkt, maar het is gebouwd op verkeerde fundamenten. En dat geldt ook voor de Oosterweelverbinding op het BAM-tracé. Die biedt geen afdoende oplossing voor de verkeersstromen uit het noorden en het oosten.”

“Oosterweel wil de Antwerpse Ring sluiten op de slechtst denkbare plek: bij het Sportpaleis, waar nu al zo veel problemen zijn. En dat terwijl er een veel beter alternatief is: het Haventracé dat de actiegroepen en nu ook Ringland voorstellen. Dat zorgt - in tegenstelling tot Oosterweel - voor een fundamentele ontlasting van de Ring én het is beter voor de leefbaarheid van de Antwerpenaars.”

“Het concept van Ringland om het doorgaand en het lokaal verkeer van elkaar te scheiden in verschillende tunnels, vinden wij zeer zinvol”, zegt Leysen. “Dat getuigt van een langetermijnvisie, veel meer dan de plannen van de regering. Alleen moeten volgens ons twee belangrijke elementen veel meer aandacht krijgen in het dossier. Eén: een intelligente verkeerssturing, die met minimale financiële middelen een maximaal effect kan hebben op de fileproblemen. En twee: een opwaardering van het openbaar vervoer met het systeem van de lightrail, dat de verkeersstromen van en naar het hinterland ingrijpend kan ontlasten. De NMBS is daarvoor trouwens vragende partij.”

 

”De heilige koe van BAM”

 

“Om al deze redenen heb ik namens Forum 2020 het memorandum van Ringland mee ondertekend”, zegt Leysen.

Forum 2020 kijkt met verbazing naar de politieke ontwikkelingen in het Oosterweel-dossier. “Na een discussie van 15 jaar dreigt nu opnieuw een procedureslag en kan deze kwestie de inzet worden van de lokale verkiezingen in 2018”, zegt Leysen. “Bijna alle partijen hebben al eens een bocht genomen. Ze beseffen allemaal dat het huidige plan niet goed is, maar toch hoor ik politici van de meerderheid zeggen: 'We gaan de groenen toch niet gelijk geven, zeker?' En ondertussen kan in het overleg met de intendant voor de overkapping over alles worden gepraat, behalve over de heilige koe van het BAM-tracé, want dat is 'beslist beleid'. Willen we dan over 10 jaar leven met een half afgewerkt project?”

Dit plan is zo belangrijk dat het boven de politieke partijen moet kunnen staan. Helaas wordt het dossier niet met rede behandeld, maar wel met de volgende verkiezingen in gedachten. Er staat nu, na de aankondiging van de actiegroepen, nog een klein venster open om een nieuw referendum te vermijden en te kiezen voor een betere oplossing dan de huidige. Ik hoop dat de Vlaamse regering daar gebruik van maakt.”

“Het hele verhaal doet mij denken aan een echtpaar dat in de auto de verkeerde weg heeft gekozen. De man kiest dan vaak voor een binnenweg die nog grotere problemen veroorzaakt, terwijl de vrouw ervoor opteert om terug te keren en opnieuw te beginnen. Wellicht is dat ook in dit dossier de beste optie”, aldus Leysen.

 

Luc Luwel (Voka) en Christian Leysen (Forum 2020)

Gazet van Antwerpen 27-05-2016 pag. 28

Tags: