"Duizenden doden als tunnel Albertkanaal instort"

kade rechteroever

voor een beter tracé 

 

Als een vrachtwagen met een gaslading ontploft in de geplande tunnel van de Oosterweelverbinding onder het Albertkanaal, dan dreigt een instorting die een ondergrondse tsunami veroorzaakt. Er zouden daarbij duizenden doden kunnen vallen. De straffe stelling komt van Luc Van Remortel, een gepensioneerd ingenieur van 74 én bedenker van het tracé Oosterweel-Noord.

Het klinkt als een rampenfilm, maar volgens Luc Van Remortel is het niet om te lachen. "Wat de BAM ook mag beweren, de tunnel onder het Albertkanaal (Sportpaleis-Groenendaallaan) is een risico. Twee kokers op elkaar gestapeld: dat is nog nooit gebouwd. En al zeker niet met een enorme watermassa daar net boven. Men voorziet wel een dakplaat van drie meter dik, maar die bouwt men niet tussen de bovenste en onderste tunnel. Als het dan in het bovenste gedeelte zwaar foutloopt, krijg je een kettingreactie en stort de hele tunnel in. Het Albertkanaal stroomt dan uit over de hele ring."

 

 

Tiensecondenregel

De tunnel ligt op het Trans-Europees Netwerk en moet daarom door de gevaarlijkste ADR-transporten kunnen worden gebruikt. Van Remortel: "Wil je dat ADR-proof maken, dan moet je dus tweemaal een dak van drie meter leggen. Maar dan zit je zo diep dat je tekortschiet met de tiensecondenregel. Die bepaalt dat je voor en na een tunnel op 10 seconden geen enkele in- of uitrit mag hebben."

De BAM wimpelt de hele zaak af. Woordvoerder Tim Van der Schoot: "Bij eender welke explosie zal de tunnel nooit helemaal verloren zijn. We hebben onze plannen na bevindingen van het Nederlandse bureau TNO verbeterd. Grondankers zullen beletten dat de zijwanden instorten."
 

Overkapping

Voor de goede orde: de gevaarlijkste ADR-transporten (vloeibaar en gas) zullen de rest van het BAM-tracé niet mogen gebruiken, zoals de vier kanaaltunnels tussen de Groenendaallaan en het Oosterweelknooppunt. Ze moeten via de Liefkenshoektunnel rijden. De overkapping van de zuidelijke ring (Kennedytunel tot E313) is evenmin geschikt voor het zwaarste ADR-vervoer.

Luc Van Remortel hoopt dat de Vlaamse regering alsnog kiest voor de combinatie van Ringland met het haventracé, dat via een grotere boog aansluit op de geplande Scheldetunnel. "Dan heb je geen tunnel nodig onder het Albertkanaal en kun je met open sleuven werken. Dat is veel minder gevaarlijk."

(PHT)
Het Laatste Nieuws 13-01-2017
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-antwerpen/-duizenden-doden-als-tunnel-albertkanaal-instort-a3053660/

 

'Tunnel onder Albertkanaal onveilig'

Nu de geplande bouw van Oosterweel dichterbij komt, stijgt de koorts in Antwerpen. Tegenstanders halen alle argumenten boven om te bewijzen dat het tracé niet deugt. Intussen probeert de overheid toch haar willetje door te drijven.

Het nieuwste argument tegen Oosterweel kwam gisteren van Luc Van Remortel, een ingenieur die meewerkte aan de Kennedytunnel. Hij waarschuwde dat de geplande tunnel onder het Albertkanaal niet bestand zou zijn tegen een ernstige gasontploffing. In dat geval zou de tunnel instorten en zou de Antwerpse ring worden herschapen in "een kanaal rond Antwerpen".

BAM ontkent dat formeel. Volgens haar zou de tunnel zelfs in het ergste geval niet instorten. In het parlement was er ook discussie over de impact die een overkapping zou hebben op de luchtvervuiling in Antwerpen. Intendant Alexander D'Hooghe verklaarde daarbij dat die ongeveer 30 procent van de uitstoot zou opvangen. Volgens sommigen bewijst dat het belang van de overkapping, terwijl anderen daar net het omgekeerde uit afleiden.

(ADB)
De Morgen 13-01-2017
http://www.demorgen.be/plus/-tunnel-onder-albertkanaal-onveilig-b-1484268601568/

Tags: