Het einde van het dieseltijdperk

kade rechteroever

Sector en mobiliteitsclub steunen voorstel om accijnzen even duur te maken als op benzine 

De federale regeringspartijen CD&V en MR willen diesel even duur maken als benzine. Ze doen dat door de accijnzen op diesel fors op te trekken. De autosector reageert positief op een prijsverhoging voor diesel, op voorwaarde dat benzine goedkoper wordt. “Diesel duurder maken is logisch”, zegt automobielfederatie Febiac.

Vandaag rijden meer dan zes op de tien personenwagens in België op diesel. Dat komt onder meer omdat diesel goedkoper is aan de pomp. Een tank van vijftig liter diesel kost vandaag 70 euro. Een tank van vijftig liter benzine kost 80 euro, omdat de accijnzen daarop hoger zijn.
 

In de onderhandelingsnota van de federale regering staat nu dat de accijnzen op diesel en benzine gelijk zullen worden getrokken. N-VA en Open Vld, die ook in de federale regering zitten, moeten daar wel nog hun goedkeuring voor geven. 


 

Opvallend is dat de autosector in België voorstander is van duurdere diesel. “Wij zijn tegen het voorstel van CD&V en MR, omdat het mobiliteit duurder maakt. Maar als de benzineprijs in dezelfde mate daalt als de dieselprijs stijgt, zijn wij wél voorstander van duurdere diesel”, zegt Danny Smagghe, woordvoerder van pechverhelper Touring. “Dieselwagens stoten per liter meer schadelijke stoffen uit dan benzinewagens. Wij zijn dus voor elke maatregel die het aantal dieselwagens in België vermindert.”
 

Ook de Vlaamse Automobilisten Bond (VAB) is voorstander van duurdere diesel. “Maar wij vinden wel dat de duurdere diesel aan de pomp in dezelfde mate moet worden gecompenseerd gecompenseerd met een lagere verkeersbelasting voor iedereen”, zegt woordvoerder Maarten Matienko. “Op die manier wordt diesel relatief duurder ten opzichte van benzine. Want dieselwagens betalen dan meer aan de pomp en minder verkeersbelasting, en benzinewagens betalen hetzelfde aan de pomp en minder verkeersbelasting.”

Roet en stikstof 

Matienko vindt een duurdere diesel rechtvaardig omdat diesel meer roetdeeltjes en stikstof uitstoot dan benzine. “Die stoffen zijn schadelijk voor de longen en de ademhaling, en kunnen hart- en vaatziekten veroorzaken.”
 

Ook Tony Verhelle, hoofdredacteur van het blad Autogids, is voorstander van een hogere dieselprijs. “Wie een dieselwagen koopt, betaalt meestal te veel. Als je veel korte ritjes maakt, haal je het prijsverschil aan de pomp er niet uit.”
 

 

Wij kunnen evengoed benzinewagens als dieselwagens van een bepaald type auto verkopen. Een dieselwagen verbruikt wel minder dan een benzinewagen, maar de laatste jaren zijn benzinewagens veel zuiniger geworden en is het verschil dus verkleind. De trekkracht van een dieselauto is wel groter, dus wie geregeld met de caravan op vakantie gaat, kan wel nog voor een diesel kiezen.”

 

150.000 kilometer per jaar 

Volgens Maarten Matienko van VAB zal de dieselwagen door een accijnsverhoging evenwel fors aan populariteit verliezen. “Als de federale regering de maatregel doordrukt, is het voor de doorsnee consument niet meer interessant om een dieselwagen te kopen. Vooral niet omdat de Vlaamse regering sterk overweegt om de verkeersbelasting voor dieselwagens vanaf volgend jaar duurder te maken. Vandaag moet je al minstens 150.000 kilometer rijden vooraleer een dieselwagen goedkoper wordt dan een benzinewagen. Een gemiddelde chauffeur heeft tien jaar nodig om dat aantal kilometers te halen.
 

Een dieselauto kost gemiddeld 1500 à 2000 euro meer dan de benzinevariant. En het onderhoud van een diesel is ook veel duurder. Een nieuwe roetfilter kost bijvoorbeeld duizend tot tweeduizend euro. Bij een benzinewagen heb je geen roetfilter nodig.”
 

Zelfs automobielfederatie Febiac is niet tegen een hogere dieselprijs. “Voor de constructeurs maakt een duurdere diesel niet veel uit. Zij kunnen makkelijk overschakelen op benzinemodellen. Het is bovendien logisch om diesel en benzine aan de pomp even duur te maken”, zegt Joost Kaesemans. “Maar wij vragen wel dat de dieselprijs slechts stapje voor stapje stijgt. Als de prijsverhoging in één keer gebeurt, wordt de waarde van de huidige dieselwagens ineens een pak minder. Dat is een groot probleem voor mensen die in het verleden een dieselwagen hebben gekocht in de hoop er later een goede prijs voor te krijgen op de tweedehandsmarkt. Het is bovendien niet logisch dat de overheid eerst jarenlang het gebruik van diesel heeft ondersteund, en daar nu ineens van af stapt. Tachtig procent van de bedrijfswagens in België rijdt op diesel. Als bedrijven en leasemaatschappijen de restwaarde van hun dieselwagens in één klap flink zien dalen, is dat een lelijke streep door hun rekening. En dat kan niet de bedoeling zijn.”
 

CHRISTOF WILLOCX
Gazet van Antwerpen 21-08-2014 pag. 2

Tags: