“Ik ben zeker geen autoliefhebber”

kade rechteroever

Ondernemer Karel Cardoen (65) verkondigt groene boodschap aan vooravond van zijn pensioen 


Hij pleit voor taksen op autogebruik en het bannen van vervuilende auto’s op de weg. En hij neemt liever de fiets naar het werk. Niet wat je zou verwachten van de algemeen directeur van Autosupermarkt Cardoen. “Maar ik vind het milieu belangrijker dan persoonlijk gewin”, zegt Karel Cardoen (65), die niettemin over enkele weken zijn carrière afsluit op een hoogtepunt. “De invoering van de lageemissiezone in de Antwerpse binnenstad is een gigantisch cadeau voor ons.”
 

 
Het familiebedrijf Cardoen heeft een geschiedenis van 68 jaar. Albert Cardoen, de vader van Karel, startte in 1949 aan het Centraal Station van Antwerpen met de verkoop van tweedehandsauto’s. Zoon Karel kwam op zijn twintigste in de zaak. In 1993 transformeerde Cardoen tot een autosupermarkt waar verschillende automerken te koop zijn. Vandaag zijn er dat 25. Cardoen heeft inmiddels dertien winkels over heel België. De hoofdzetel bevindt zich aan de Boomsesteenweg in Wilrijk.

Waarom stopt u ermee?
Ik ben 65 jaar, en denk dus aan mijn opvolging. Wim Vos, die ik al jaren ken en die veertien jaar directeur van de mobiliteitsclub VAB was, is nu bereid om mij op te volgen. Dan moeten we die kans grijpen. Mijn vier kinderen, van wie er drie in de zaak werken, willen het bedrijf niet overnemen. Dat is begrijpelijk. Het is niet makkelijk om aan het hoofd te staan van honderd personeelsleden. Ik behoud wel een derde van de aandelen. De rest is sinds meer dan een jaar in handen van het Belgische investeringsfonds Ke- BeK. Over enkele jaren zullen Ke- Bek en ik de aandelen samen verkopen.

U heeft begin jaren negentig zelf het idee van een autosupermarkt gelanceerd. Hoe kwam u daar op? 
Door de val van de Berlijnse Muur in 1989. Oost-Duitsers konden toen plots westerse auto’s kopen. Wij kochten auto’s van allerlei merken in het buitenland,vooral in Spanje en Frankrijk, om ze aan Oost-Duitsers te verkopen.

 

KAREL CARDOEN Afscheidnemend directeur
‘‘Die lage emissiezone is een gigantisch cadeau voor ons. Januari is onze beste verkoopmaand ooit.’’ 


 

De peseta en de lire stonden toen heel zwak, waardoor we nieuwe westerse auto’s konden kopen tegen de prijzen van jong gebruikte auto’s. Na een jaar hadden de Oost-Duitsers hun westerse auto’s en raakte de markt verzadigd. We zijn dan gestopt met de uitvoer naar Oost-Duitsland, maar intussen hadden we wel onze aanvoerkanalen. We hebben toen een marktonderzoek laten doen, waaruit onder meer bleek dat veel consumenten een plaats wilden waar verschillende merken onder één dak aanwezig zijn. Dus zijn we met een autosupermarkt begonnen.

Veel mensen denken dat jullie vandaag alleen tweedehandswagens verkopen. 
Wij verkopen nochtans sinds 1993 nieuwe auto’s. Toen was dat nog de helft nieuw en de helft tweedehands. Vandaag is 85% van onze auto’s nieuw. We verkopen ook geen eindereeksen meer. Onze auto’s zijn gemiddeld 5 tot 10% goedkoper dan de onderhandelde prijs bij een autodealer.

Wij kunnen die goedkope prijzen aanbieden omdat we invoerders uit heel Europa tegen elkaar uitspelen om zo de beste prijs te krijgen en omdat we heel veel exemplaren kopen van identieke auto’s. Telkens met de kleuren en accessoires die de Belgische klanten in het algemeen het liefst willen. Maar als we bijvoorbeeld een Volkswagen alleen in het grijs hebben en u wilt die in het rood, dan kunnen wij u niet helpen en moet u naar een dealer gaan.

Cardoen is bij mijn weten de enige autosupermarkt in België. Waarom krijgen jullie geen navolging?
Een traditionele autodealer heeft een contract met een invoerder van bepaalde merken, en mag dus niet zomaar alles verkopen. En iemand die vandaag vanuit het niets onze supermarkt zou kopiëren, heeft te veel onzekerheid. Wij werken niet met contracten. Cardoen wisselt elke maand van leverancier als dat nodig is.

Bent u van kleinsaf een autofreak?
Euh. neen Ik ben zeker geen autoliefhebber. Ik doe wel graag zaken. Maar als mijn vader niet met een autobedrijf was begonnen, had ik wellicht iets anders verkocht. De auto op zich zegt mij persoonlijk helemaal niets. De helft van de tijd fiets ik van Brasschaat naar mijn bureau in Wilrijk. Dat is beter voor het milieu. Mijn gebrek aan een emotionele band met de auto is een voordeel voor mijn klanten. Autodealers die vasthouden aan een bepaald merk, hemelen hun product op en proberen dat absoluut te verkopen. Ik kijk in de eerste plaats naar wat goed is voor de klanten.

Cardoen heeft vandaag dertien vestigingen. Hoeveel komen daar nog bij?
We openen één of twee nieuwe vestigingen per jaar. Deze maand hebben we een nieuwe Cardoenwinkel in Bergen geopend. Volgende week tekenen we een contract voor een nieuwe winkel in Charleroi, die in 2018 moet opengaan. En we willen ook een winkel in Luik. Voorts zetten we onze eerste stappen in het buitenland. In Frankrijk verkopen we nu een veertigtal auto’s via een kleinere website. In Nederland willen we weldra starten via het internet. Als die probeersels aanslaan, openen we de komende jaren misschien fysieke winkels in die landen.

Vroeger reden de meeste Belgen met een dieselauto. Maar de taksen op dieselwagens zijn flink verhoogd. Haalt benzine diesel in als populairste brandstof?
Ja. Drie jaar geleden reed 75% van onze verkochte wagens in Vlaanderen op diesel. Vandaag is dat nog 20%. Door de hogere taksen is een dieselauto alleen nog interessant vanaf 20.000 tot 25.000 kilometer per jaar. Vroeger was dat al vanaf 10.000 kilometer. In ecologisch opzicht blijft een benzineauto natuurlijk beter. Benzine stoot minder CO2, stikstof en fijn stof uit dan diesel.

Hoe verloopt de verkoop van hybride en elektrische wagens?
Dat soort wagens is nog veel te duur en wordt bijna niet verkocht. Ik geloof wel in auto’s op aardgas (CNG, red.). Zo’n auto kost 2.000 tot 3.000 euro meer, maar is goedkoper aan de pomp. Als je 20.000 tot 30.000 kilometer hebt gereden, heb je de investering al terugverdiend.

Op 1 februari voert Antwerpen de lage-emissiezone in, waardoor te vervuilende auto’s niet meer welkom zijn in de binnenstad. Mechelen en Willebroek zijn hetzelfde van plan tegen de zomer van 2018. Wat vindt u daarvan?
Die lage-emissiezone is een gigantisch cadeau voor ons. Januari is onze beste verkoopmaand ooit. Niet alleen dankzij het Autosalon, maar ook omdat veel mensen nu hun oudere dieselwagen willen inruilen voor een milieuvriendelijker benzinemodel. De lage-emissiezone is een zeer goed initiatief. We mogen niet met de gezondheid van de volgende generatie spelen. Ik vind zelfs dat de maatregel niet ver genoeg gaat. Waarom tekenen slechts enkele steden erop in? Ik vind ook dat de overheid handelaars moet verplichten om oude en vervuilende tweedehandsauto’s die door de consument worden binnengebracht, te verschroten. Vandaag gaan veel van die auto’s naar Afrika en rijden ze daar nog tien jaar. We exporteren de vervuiling dus gewoon.

KAREL CARDOEN Afscheidnemend directeur
‘‘Mijn gebrek aan een emotionele band met de auto is een voordeel voor mijn klanten.’’ 


 

Verkoopt Cardoen dan geen vervuilende tweedehandsauto’s aan Afrika?
Niet rechtstreeks. Wij verkopen oude tweedehandsauto’s door aan dealers in België. Zij zullen die daarna voor een groot deel wellicht aan Afrika verkopen. Met strengere regels wordt dat probleem aangepakt.

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) wil dat de volgende Vlaamse regering rekeningrijden voor personenwagens invoert.
Ook daar ben ik een grote voorstander van. Er moet íéts gebeuren. Elk jaar nemen de files toe. We moeten de mensen duidelijk maken dat ze voor hun verplaatsingen in de eerste plaats aan de fiets en het openbaar vervoer moeten denken. De auto mag pas de derde optie zijn. En als de auto toch de beste optie is, moeten mensen ertoe worden aangezet om die zo optimaal mogelijk te gebruiken.
Ik vind dat mensen een belasting moeten betalen als ze per se in de ochtend- of de avondspits willen rijden. Als hun werkgever hen verplicht om dat te doen, dan moet hij die vergoeding maar betalen voor zijn werknemers. Dan creëer je vanzelf een mentaliteitsverandering. Ik vind ook dat iemand met een goedkopere auto een kleinere heffing zou moeten betalen dan iemand met een dure auto. En voor milieuvriendelijke auto’s moeten de taksen natuurlijk ook lager zijn.

U pleit voor taksen op autogebruik en het weigeren van vervuilende auto’s op de weg. Dan spreekt u toch tegen uw eigen winkel?
Ja. Maar ik vind het milieu belangrijker dan persoonlijk gewin. De komende jaren zal de verkoop van auto’s sowieso dalen. En dat is nodig ook. We kunnen de Antwerpse Ring rond maken, maar als er auto’s blijven bijkomen, staan we tien jaar later weer in de monsterfiles.

U gaat nu met pensioen. Waar gaat u zich mee bezighouden?
Met wandelen in de bossen. Daar ontspan ik mij het meest mee. En met het opkopen van grote terreinen waarvan niemand nog weet wat ermee kan worden gedaan. Dan spreek ik met omwonenden en overheden, en komen we tot een nieuwe invulling.

U heeft het terrein van de vroegere steenkoolcentrale van Electrabel in Schelle gekocht.
Ik zou graag hebben dat daar over zeven of acht jaar een recreatiepark komt. Met een fitness, een bowling, een karting, een dansgelegenheid, een binnen én buitenspeeltuin voor kinderen, een loop- en fietsparcours, enzovoort. En ook woningen voor allerlei bevolkingsgroepen, en een woon- en zorgcentrum. Zo creëren we een vakantieland dat niet ver van Antwerpen ligt. Maar eerst moet het Gewestplan worden veranderd. Vandaag is het terrein grotendeels een zone voor industrie en openbaar nut. De gemeente en de provincie werken eraan om er een recreatiezone van te maken.

Heeft u nog andere vastgoedplannen?
Ik ben eigenaar van 14 hectare aan terreinen achter de karting aan de A12 in Puurs. Daar komen over twee of drie jaar wellicht magazijnen, waar tot 700 mensen zouden kunnen werken. De procedures daarvoor zijn nog niet allemaal afgerond, maar er staat die site dus zeker een mooie toekomst te wachten. Projecten realiseren die op het eerste zicht moeilijk zijn: dat vind ik zo leuk aan het leven.
 

CHRISTOF WILLOCX
Gazet van Antwerpen 28-01-2017 pag. 7

Tags: