Lezersbrieven GVA

kade rechteroever

Oosterweel (1)

Met het Oosterweel-akkoord hebben de actiegroepen stRaten-generaal, Ademloos en Ringland eindelijk de buit binnen en daarvoor mag heel Vlaanderen en zelfs België ze dankbaar zijn. Het tracé mag dan wel een compromis zijn, het is nog altijd beter dan een niet-werkend BAM-tracé en totaal verkeerd besteed belastinggeld. Proficiat ook aan de Vlaamse regering, die hier eervol uit de strijd is gekomen.

Yves Steenssens, Sint-Gillis-Waas

 

Oosterweel (2)

Eindelijk is er een historisch akkoord bereikt over Oosterweel. Door het 'radicaal haventracé' en 'Oosterweel light' werd een compromis gevonden om het reeds jaren durende Antwerpse mobiliteitsprobleem op te lossen. Dit is de verdienste van de Vlaamse regering, het stadsbestuur en de drie actiegroepen Ringland, Ademloos en stRaten-generaal, maar vooral van de intendant Alexander D'Hooghe, die met een professionele aanpak het project in goede banen leidde. Het is heel positief dat de burger via de actiegroepen een ruime inspraak had. Nu nog de verdere uitwerking en de nodige financiering vinden.

Jef van Meensel, Wilrijk

Verkeerschaos

Nu de werkzaamheden aan de Noorderlijn, de Noordersingel en in Deurne hun hoogtepunt bereiken, zijn de gevolgen in Borgerhout niet te overzien. Een reeks ziekmakende files staat niet alleen meer in de Borsbeekstraat, maar ook op de Turnhoutsebaan en op veel andere plaatsen in Antwerpen. Ook het openbaar vervoer loopt compleet mee vast. De Lijn kort bus- en tramlijnen in om toch nog ergens iets te kunnen aanbieden en verloren reistijden in te halen. Op deze manier worden nog meer mensen aangemoedigd om de auto te nemen in plaats van het openbaar vervoer of de fiets. Bedrijfsleiders kunnen nog zo hun best doen om alternatieven te bedenken, als de overheid weigert om electorale redenen structurele maatregelen te nemen, staat iedereen vast en wordt de luchtkwaliteit erbarmelijk. Wie stopt deze vicieuze cirkel?

Ivan Derycke, Borgerhout

Gazet van Antwerpen 16-03-2017 pag. 29

Tags: