Meer fietsers dan wagens in Kopenhagen

kade rechteroever

Deense hoofdstad is verkozen tot Europese stad van 2017

 
De Deense hoofdstad Kopenhagen is verkozen tot beste Europese stad voor 2017. Eén van de doorslaggevende elementen om deze prijs binnen te halen, is het fietsbeleid. In november waren er meer fietsers dan auto’s. Er werden ruim 10.000 meer fietsers op de baan geteld dan wagens.

De prijs is toegekend door de Britse Academie van Urbanisme. Kopenhagen haalde het van Eindhoven in Nederland en Montpellier in Frankrijk. Het is tien jaar geleden dat de Deense hoofdstad de prijs nog binnenhaalde.
De jury is gecharmeerd door de visie van de stad op groene ruimtes en de goede infrastructuur voor de voetgangers en de fietsers. Ook de manier waarop de inwoners worden betrokken bij het beleid en de stadsplanning waren belangrijke pluspunten.

 

“Fietsen evolueerde van een dagelijkse manier om zich te verplaatsen tot de kern van de identiteit van Kopenhagen.”
Klaus Bondam, Voormalig burgemeester Kopenhagen

 


Groeien binnen de grenzen 

“Kopenhagen zet als hoofdstad al veertig jaar de standaard voor intelligent, inclusief en duurzaam management”, zegt Steven Bee, voorzitter van de Academie van Urbanisme. “De stad blijft ook groeien binnen zijn stadsgrenzen met de bouw van nieuwe wijken met een hoge bevolkingsdichtheid, maar blijft aantrekkelijk. Dit in combinatie met herkenbare wijken en een toegankelijk stadscentrum.
 

Ook het havengebied wordt ten volle uitgespeeld.” Als Denemarken het wereldcentrum van design is, dan is Kopenhagen dat van de fiets. De afgelopen maand brak de Deense hoofdstad weer een nieuw record. De sensoren registreerden meer fietsers dan wagens. Dit jaar werden er 265.700 fietsers geteld en 252.600 wagens. Kopenhagen telt al sinds 1970 de wagens en de fietsen in de stad. Toen waren er 351.133 auto’s en 100.071 tweewielers. Het aantal fietsers steeg de afgelopen twintig jaar met een indrukwekkende 68%. Het bevorderen van het fietsen gaat ook gepaard met de nodige budgetten.
Sinds 2005 wordt er jaarlijks 136 miljoen euro geïnvesteerd in fietsinfrastructuur. Zo kwamen er nieuwe voetgangers- en fietsbruggen.
“Fietsen is geëvolueerd van een dagelijkse manier om zich te verplaatsen tot de kern van de identiteit van Kopenhagen”, zegt Klaus Bondam, voormalig burgemeester van Kopenhagen. De doelstelling is nu om 50% van de verplaatsingen in Kopenhagen met de fiets te laten gebeuren tegen 2025. Geen onhaalbare kaart, want nu ligt het al op 41%. Toch kan de uitbreiding van de metro het halen van deze doelstelling bemoeilijken. “Ik ben ervan overtuigd dat een deel van de fietsers zal overstappen naar de metro”, zegt huidig burgemeester Morten Kabell aan de Britse krant The Guardian. “Op zich is dat geen probleem. Wij willen vooral dat zo veel mogelijk mensen zich duurzaam verplaatsen.”
Los van het fietsen was de Academie ook onder de indruk van het beleid rond duurzaamheid. De stad wil tegen 2025 koolstofneutraal zijn.

Sacha Van Wiele
Gazet van Antwerpen 03-12-2016 pag. 28

Tags: