Naar een modal split 50/50 in regio Antwerpen?

kade rechteroever

Vorige week pronkten de actiegroepen en de overheid met hun "toekomstverbond" over de mobiliteit rond Antwerpen. Iedereen kon zich vinden in de oplossing met Oosterweel Light en de grote bocht door de haven. Om dat allemaal beheersbaar te houden is één van de essentiële voorwaarden een modal split van minstens 50/50 in de hele Antwerpse regio? Eenvoudig gezegd betekent dat tenminste evenveel ritten zonder auto als met. Een mooie ambitie, maar hoe geraken we zover?

Ik doe pakweg 95% van mijn verplaatsingen met de fiets, en die liggen meestal in de stadsrand. Als ik rondkijk zie ik daar voor elke fietser misschien wel tien auto’s rijden. Er moeten dus nog heel veel autoritten vervangen worden door een trip met het openbaar vervoer, de fiets, te voet of niet uitgevoerd. Mijn cup of tea is de fiets. Waarom nemen mensen, niet alleen in de stad zelf maar in de ruime Antwerpse regio, eigenlijk niet de fiets?

Is het een kwestie van afstand? Ik pleit voor een leven dichtbij. Zoek het niet te ver. Ga wonen waar winkels en scholen in de buurt zijn, zoek werk dichtbij huis of ga dicht bij je werk wonen. Wij pleiten voor een fijnmazig netwerk van kwaliteitsfietsroutes, niet alleen fietsostrades, zoals Eva Van Eenoo mooi beschrijft in De Morgen van 12/03/2017. Als je niet bijzonder sportief bent en je kijkt op tegen grotere afstanden, kan je denken aan een fiets met elektrische ondersteuning (25 km/u), of zelfs een supersnelle speed-pedelec (tot 45 km/u). Bestaat er een efficiëntere manier om je te verplaatsen?

 

Is het een financiële kwestie? Het is nu tijd om eindelijk de fiscale voordelen van bedrijfswagens af te schaffen. Waarom is het fiscaal aantrekkelijk om een deel van het salaris om te leiden naar een auto? De fiets is vele keren goedkoper dan de auto, laat dat verschil tot zijn recht komen.

 

Is het een imagokwestie? Een mooie auto is nog altijd een teken van succes, maar het imago van de fiets wint terrein. Met de (vouw)fiets op een professionele meeting aankomen geraakt stilaan ingeburgerd. Graag meer van dat. Half Vlaanderen is wielergek. Laat ons die zondagse liefde voor de fiets doortrekken naar maandag, dinsdag, enz.

 

Is het een praktische kwestie? Iets vervoeren per fiets blijft tricky. Ik gebruik allerhande fietstassen en een fietskar en kan flink wat sjouwen, maar schokvrij is het niet, delicate zaken komen soms verhakkeld aan en ik kan ze niet onbewaakt achterlaten. Op dat vlak is er werk voor de fietsfabrikanten.

 

Is het zo vaak slecht weer? Als het regent haken bepaalde would-be fietsers af, maar een goeie jas, regenbroek en pet, doen wonderen in combinatie met de buienradar.

 

Gaat het om veiligheid? Kunnen vrouwen ‘s avonds nog alleen naar huis fietsen? Ik hoop het. We moeten rekening houden met het subjectieve gevoel van onveiligheid. Hoe meer fietsers, hoe veiliger.

 

Ligt het aan de fietsinfrastructuur? Ongetwijfeld.

• Volgens het Fietsvademecum hebben fietsers recht op een wegdek met hetzelfde comfort als de rijbaan ernaast. Dat principe wordt niet waargemaakt. De meeste fietspaden liggen er slecht bij. Fietspaden zijn geen deksel van de nutsleidingen. Geef ons vlak asfalt. In de stad Antwerpen zijn de laatste jaren heel wat fietspaden verbeterd, maar de randgemeenten blijven achter.

• Fietsen is niet compatibel met kasseien, brede voegen, putten en plassen. Als je kan rekenen op een degelijke, propere fietsweg, kan je ook op een deftige gelegenheid aankomen met een moddervrije outfit.

• Neem letterlijk en figuurlijk alle drempels weg. Graag minder paaltjes en andere obstakels.

• Het zal druk worden op de fietspaden. Maak ze breder!

• Belangrijke fietsroutes door een verkeersarme straat lopen beter door de straat zelf dan op een te smal fietspad, maak er een fietsstraat van en haal het doorgaand verkeer weg.

• We passeren veel verkeerslichten, hoewel fietsers onderling er geen nodig hebben. Er is niets zo vervelend als voortdurend moeten stoppen aan verkeerslichten. Mag dat wat minder zijn?

• Ook verkeersvrije binnenwegen en doorsteken zijn essentiële links in ons fietsnetwerk, en nog aangenamer om fietsen dan langs de grote assen. Ze verdienen dezelfde kwaliteit van wegdek en comfort.

• Neem fietsparkeren serieus. Geen wielklemmen maar een comfortabel en veilig aanleunsysteem, overdekt waar nodig. Als er geïnvesteerd wordt in bewaakte fietspunten aan het station, maak ze dan veilig.

De stap vooruit in modal split die de hele Antwerpse stadsregio wil realiseren, kan er komen als heel veel mensen kiezen voor de fiets, maar dat zal niet vanzelf gaan: er is werk aan de winkel. Daarvoor kan je rekenen op de Fietsersbond!

Dirk De Weerdt, Edegem

Coördinator Fietsersbond Azura (Antwerpse Zuidrand)

Tags: