Nieuw dieselschandaal met vrachtwagens "twee keer zo groot als VW-gate"

kade rechteroever

Ook vrachtwagensector blijkt milieunormen te omzeilen met elektronische toestelletjes
 

Een nieuw dieselschandaal dubbel zo groot als bij Volkswagen doemt op in de vrachtwagensector. Twintig procent van de Oost-Europese vrachtwagens op Duitse wegen hebben een toestelletje waarmee je goedkoop de milieunormen voor schadelijke stikstofoxiden omzeilt. Onze overheid gaat erachteraan.

 

Grote vrachtwagens die aan de strengste Europese milieunormen voldoen, stoten ongemerkt veel meer uit dan zou mogen. Dat toont een reportage op de Duitse zender ZDF. Eén vijfde van de Oost-Europese trucks op Duitse wegen omzeilt de milieunorm, goed voor jaarlijks 14.000 extra ton schadelijke stikstofoxiden. Dat is twee keer de omvang van het Volkswagenschandaal.

Ondertussen is de praktijk ook in Nederland gesignaleerd en aangezien trucks die Nederland en Duitsland doorkruisen doorgaans ook op onze wegen rijden, lijkt het erop dat de gemanipuleerde kolossen ook hier rondrijden.

Er is bij ons nog niemand tegen de lamp gelopen, maar het gesjoemel met de zogenaamde ‘AdBlue-killer’ in vrachtwagens is nog maar net ter ore van de controle-instanties gekomen. “Onze experts kijken nu met de Duitsers hoe het er technisch uitziet en of ze hierop systematisch kunnen controleren”, zegt woordvoerder Koen Peeters van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.

Eén tot vijf euro per honderd kilometer besparen

Camion Pro, dat de Duitse wegtransporteurs vertegenwoordigt, meldde vorig jaar al dat vrachtwagens zodanig worden gemanipuleerd dat het lijkt alsof er ‘AdBlue’ aan toegevoegd is, terwijl dat niet zo is. AdBlue is een vloeistof die één tot vijf euro per honderd kilometer kost en diesel zuivert van specifieke schadelijke stoffen (NOx). Telkens wanneer de uitstoot boven een bepaalde limiet schiet, wordt de stof geïnjecteerd.


Het fraudesysteem bestaat uit kleine elektronische componenten die de injecties blokkeren en er zo voor zorgen dat je als chauffeur geen last krijgt wanneer je geen AdBlue toevoegt. Normaal gezien gaat er namelijk een lampje flikkeren wanneer de stof op raakt en bovendien verliest de vrachtwagen dan ook aan trekkracht. Maar de AdBlue-killer verhindert dat.


Het toestelletje is online voor zo’n honderd euro te koop en op YouTube vind je installatiefilmpjes. De motivatie is glashelder: je bespaart doordat je geen AdBlue koopt en niet moet stoppen om die te tanken, en je krijgt toch de tol- en belastingskortingen voor milieuvriendelijke vrachtwagens. 

ZDF heeft de zaak nu grondiger laten onderzoeken, in samenwerking met de Universiteit van Heidelberg. 


Onderzoek op de autosnelweg

 

Onderzoekers reden achter een honderdtal vrachtwagens aan om de uitstoot te meten. Bij trucks uit Oost-Europa was die vaak veel hoger dan je op basis van het type vrachtwagen zou aannemen. “Je ziet een Euro 6-vrachtwagen, die aan de strengste milieunormen voldoet, maar je meet de uitstoot van een veel vuilere Euro 3-vrachtwagen”, zegt onderzoeker Dennis Poehler. Wie met zo’n Euro 6-truck rijdt, is nochtans verplicht aan die norm te voldoen door AdBlue te tanken. 

Een tolexpert schat dat Duitsland zo 110 miljoen euro aan tolinkomsten verliest. In een undercoverdeel van de reportage zegt een van de vrachtwagenchauffeurs: “Maak je geen zorgen over Duitsland, daar weet de politie van niets.” Zijn bedrijfje bespaart door de manipulatie zo’n 200 euro per vrachtwagen per jaar, 60.000 euro in totaal. 

Wanneer blijkt dat de manipulatie goed kan worden gescreend, komen er wellicht controles. Constructeurs zouden alvast zenuwachtig reageren op de berichten.

“Ondertussen is het erg jammer dat de strenge en ambitieuze emissienorm voor vrachtwagens en de wegentol, die sterk bijdragen tot veel schonere vrachtwagens, ondermijnd worden”, zegt Stef Cornelis van Transport & Environment. Ook sectorfederatie Febetra noemt de ontdekking “erg betreurenswaardig.”

Barbara Debusschere
De Morgen 24-02-2017
http://www.demorgen.be/buitenland/nieuw-dieselschandaal-met-vrachtwagens-twee-keer-zo-groot-als-vw-gate-bac21f2e/

Tags: