“Tunnel onder Albertkanaal kan tot catastrofe leiden”

kade rechteroever

Onder het Albertkanaal is een gestapelde tunnel gepland.  “Dat baart me zorgen”, zegt expert Luc Van Remortel.  “Als er een vrachtwagen met een gaslading ontploft in de tunnel, bestaat het risico dat de rijvloer van de bovenste twee kokers instort door de enorme druk van de zeven meter hoge watermassa op het dak.   In dat geval is de schade niet te overzien.”  

Ingenieur achter tracé Oosterweel-Noord trekt aan de alarmbel 

 

Luc Van Remortel maakt zich grote zorgen. De ingenieur achter het tracé Oosterweel-Noord vreest dat de huidige plannen voor een tunnel onder het Albertkanaal een enorme ramp kunnen veroorzaken. Volgens BAM is dat niet zo. 

 Luc Van Remortel is niet de eerste de beste. De ingenieur uit het Waasland was in zijn lange carrière onder meer betrokken bij de aanleg van de Kennedytunnel en de ondergrondse uitbreiding van het Centraal Station. Hij weet dus wel iets van tunnels. En al sinds 1975 zoekt hij mee naar de beste oplossing voor een betere mobiliteit op de Antwerpse Ring. Zo werd hij de geestelijke vader van het tracé Oosterweel-Noord, dat door de overheid wordt beschouwd als het beste alternatief voor het BAM-tracé.
 

“Ik ben ongerust over de huidige plannen”, zegt Van Remortel. “Vooral de veiligheid in de nieuwe tunnel onder het Albertkanaal baart me zorgen. Omdat die tunnel deel uitmaakt van het Trans- Europees Netwerk (TEN), moet hij toegankelijk zijn voor het transport van alle gevaarlijke stoffen.”


 

Groot risico bij explosie 

“Maar wat als er een camion met een gaslading ontploft in de tunnel? Dan bestaat het risico dat de rijvloer van de bovenste van twee kokers instort door de enorme druk van de zeven meter hoge watermassa op het dak. In dat geval is de schade niet te overzien.”

 “In dat geval zullen er niet alleen vele doden vallen in de tunnel, maar er bestaat ook het gevaar dat het Albertkanaal leegloopt op de Ring. Er kan een vloedgolf ontstaan die de Ring voor jaren onbruikbaar maakt.”
 

LUC VAN REMORTEL Ingenieur
“Een explosie kan een vloedgolf veroorzaken die de Ring voor jaren onbruikbaar maakt.”  

 

BAM: “Tunnel blijft overeind” 

Volgens de BAM (Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel) wordt de soep niet zo heet gegeten. “Bij een gasexplosie zal de schade uiteraard zeer groot zijn, maar de tunnel blijft wel overeind en hij zal ook zeer snel opnieuw kunnen worden gebruikt”, zegt woordvoerder Tim Van der Schoot. Het oorspronkelijke plan voor de tunnel onder het Albertkanaal werd in een onderzoek door het Nederlandse bureau TNO van de universiteit van Delft in opdracht van BAM afgekeurd vanwege de risico’s bij een gasexplosie. Sindsdien werden de plannen aangepast. Zo moeten talloze ‘grondankers’ de zijmuren van de tunnel verstevigen in de grond en voorkomen dat ze instorten bij een explosie. “Bovendien is slechts een klein deel van de tunnel onder het Albertkanaal gestapeld”, zegt Van der Schoot.

“Ik heb als ingenieur mijn twijfels bij die oplossing met de grondankers”, zegt Van Remortel. “Bij mijn weten is die techniek zelden of nooit uitgevoerd. Het is dus voor mij lang niet zeker of ze ook werkt.”
 

 ”Zo is overkapping waanzin” 

De waarschuwingen van Luc Van Remortel komen niet toevallig nu. Vandaag bekijkt het Vlaams Parlement de voortgang van Oosterweel en de andere projecten van het Masterplan 2020. Van Remortel blijft ijveren voor zijn tracé Oosterweel-Noord, dat zich verder van de stad bevindt dan het BAM-tracé en dat volgens hem korter, veiliger en goedkoper is.


 

“Ik wil nog een ander element aanstippen voor de discussie”, zegt hij. “Als de tunnel onder het Albertkanaal geschikt moet zijn voor ADR-transport en dus voor alle gevaarlijke stoffen, dan geldt dat ook voor de overkapte stukken Ring die erop aansluiten. Dat is waanzin, zowel technisch als financieel.
 

 En volgens mij beseft de overheid dat ook. Daarom pleit ik ervoor om nog eens goed te kijken naar het alternatief Oosterweel-Noord.”

 

LEX MOOLENAAR
Gazet van Antwerpen 12-01-2017 pag. 10

 

Vlaams minister Ben Weyts: “Uitstel Oosterweel op rechteroever gevolg van Dieselgate-schandaal”

De start van de werkzaamheden aan de Oosterweelverbinding op de rechteroever moeten enkele maanden worden uitgesteld door Dieselgate. Die verrassende mededeling deed Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) woensdagavond.

“Vanaf 15 februari worden de milieueffecten (MER) gemeten met een andere techniek: IFDM Traffic (waarbij IFDM staat voor Immissie Frequentie Distributie Model, red.) Dat is een gevolg van de strengere controles van Europa na de ernstige problemen met dieselwagens van vorig jaar”, aldus Weyts. “Onze cel die verantwoordelijk is voor de MER heeft enige tijd nodig om de rapporten aan te passen. De exacte gevolgen van die wijziging zal nog moeten blijken.”

Vandaag komt de kwestie zeker aan bod tijdens de elfde voortgangsrapportage van het Masterplan 2020 in het Vlaams Parlement. Ook het Rekenhof komt aan het woord. Die instantie vindt dat de regering haar financiële rapportage van de projecten zoals Oosterweel moet uitbreiden met de kosten van de flankerende maatregelen (minder-hinder, quick wins) en die van de overkapping van de Ring.

Wouter Van Besien (Groen) deelt die mening: “Al die projecten zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en ze kosten allemaal geld, dus moeten ze ook worden opgenomen in een integraal financieel plan. Zo kan de vrees worden weggenomen dat er na de Oosterweel geen geld meer is voor de overkapping.”

(lm)
Gazet van Antwerpen 12-01-2017 pag. 10

Tags: