Verkeersexperts maken brandhout van Uplace

kade rechteroever

Vlaamse overheid onderschat de impact van winkelcentrum op mobiliteit

 

‘De filezwaarte zal toenemen, met zware economische gevolgen voor de regio.’ Dat besluiten drie verkeersexperts in een mobiliteitsstudie van het winkelproject Uplace. Een positievere studie van het Vlaams Verkeerscentrum noemen ze zwak en te selectief.

 

 

Wat zal het winkelcomplex Uplace onze maatschappij kosten? Niemand die het echt kan zeggen. ‘Dat kan toch niet voor zo’n megaproject?’, zegt professor Dirk Lauwers (UGent). Hij onderzocht in opdracht van de stad Vilvoorde de mobiliteitseffecten van het definitief goedgekeurde ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) voor Vilvoorde-Machelen, waartoe ook Uplace behoort. Samen met collega Kobe Boussauw (VUB) en privéconsultant Ward Ronse kwam hij tot harde conclusies: de timing van de maatregelen voor het openbaar vervoer en van de verbeteringswerken aan de Brusselse Ring is afgezwakt, de mobiliteitsmaatregelen zullen pas jaren na de opening van Uplace voltooid zijn, essentiële analyses van de mobiliteitsimpact zijn niet gebeurd, en het aantal mensen dat met het openbaar vervoer zal komen, wordt overschat.

 

Het drietal brandde eerder al de veelbesproken Antea-mobiliteitsstudie af (DS 11 mei 2015), die gebruikt werd bij de voorlopige vaststelling van het GRUP en de milieu­effectenrapportage voor Uplace. Inmiddels heeft het Vlaams Verkeerscentrum een nieuwe studie gepubliceerd, die met recentere data werkt. De Vlaamse regering heeft die studie gebruikt om bezwaarschriften tijdens het openbaar onderzoek te weerleggen. ‘Maar onze basiskritiek blijft ook bij deze studie overeind: het Verkeerscentrum gaat selectief om met verkeersdata’, zegt Lauwers. ‘Ze is zwak en vormt een te selectieve basis voor goede besluitvorming. De mobiliteits­impact wordt schromelijk onderschat.’

 

De studie van het Verkeerscentrum gaat ervan uit dat de impact van de volledige cluster, met Uplace, maar ook met andere winkels en kantoorgebouwen inbegrepen, op de snelwegen beperkt blijft. Ook de belasting op het onderliggende wegennet is ‘aanvaardbaar’. ‘De grootste impact is te zien op de lokale wegen binnen en rondom de cluster’, klinkt het. Cijfers in de studie variëren van 1,71 procent extra verkeer op de snelwegen tot 6,79 procent in de omliggende gemeenten.

 

‘Filezwaarte niet onderzocht’

 

‘Maar de Brusselse Ring is nu al verzadigd, zeker in de spits’, zegt Kobe Boussauw. ‘Het extra verkeer zal de filezwaarte sterk doen toenemen en ook secundaire wegen verder belasten. Maar de filezwaarte is niet onderzocht, nochtans een relevantere verkeersindicator. Zeggen dat er nauwelijks verkeer bijkomt, is onjuist.’

Volgens de studie zal 21 procent van de bezoekers op weekdagen met het openbaar vervoer komen. Maar ook dat is volgens de verkeersexperts onwaarschijnlijk. ‘Die cijfers zijn vergelijkbaar met het Woluwe Shopping Center. Maar daar ligt de reistijd, de kostprijs van een ticket en het aantal overstappen veel lager dan bij Uplace. Die 21 procent is dus té optimistisch.’

 

Procedures

 

De verkeersexperts maakten op basis van de studie ook een raming van de economische impact. ‘Alleen al voor de drie bestudeerde wegsecties bedragen de jaarlijkse economische kosten zeker 1,7 tot 2 miljoen euro’, zegt Lauwers. ‘Maar het kan over veel meer geld gaan, aangezien we over beperkte gegevens beschikken. Voor zo’n megaproject zouden we toch de kosten en de baten moeten afwegen? De kostprijs van de biomassacentrale in Gent voor de samenleving was wel duidelijk: 2 miljard euro aan groenestroomcertificaten. Daarop is de Vlaamse regering afgeknapt. Maar voor Uplace hebben we niet dezelfde gegevens.’

De stad Vilvoorde trok onder meer met dit onderzoek naar de Raad van State. Andere steden en organisaties, zoals Unizo, deden hetzelfde. Maar op een uitspraak kan het nog lang wachten zijn. Ondertussen lopen de procedures voor Uplace voort. Het bedrijf heeft nog geen milieu- of bouwvergunning op zak, maar de ceo wil eind dit jaar de eerste steen leggen.

Eveline Vergauwen
De Standaard 18-05-2016
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160517_02293455

Tags: