Nachtelijke korting voor trucks moet files inkorten

kade rechteroever

De Liefkenshoektoltunnel in Antwerpen bereikt soms zijn verzadigingspunt tijdens de spitsuren. Om daar wat aan te doen wordt de tol voor trucks vanaf juli 's nachts fors verlaagd.

De raad van bestuur van de nv Tunnel Liefkenshoek - een dochter van BAM, dat op zijn beurt een dochterbedrijf van de Vlaamse overheid is - zette deze week het licht op groen voor een ingrijpende tariefverlaging.

Vanaf 1 juli is van 22 uur tot 6 uur 's ochtends nog slechts één tarief van kracht: het gewone tarief dat personenwagens betalen. Dat bedraagt nu 6 euro voor wie cash betaalt, 4,95 euro voor wie met een krediet- of tankkaart betaalt, en 3,56 euro voor abonnees en 'on board units' (OBU), de toestellen die ook gebruikt worden voor rekeningrijden.

Die verlaging zal een slok op de borrel schelen. Want vrachtwagens, grote bestelwagens en mobilhomes betalen nu naargelang de betalingswijze 19 euro, 17,6 euro of 14,16 euro. Het gros van de vrachtwagenchauffeurs betaalt volautomatisch via het OBU-kastje. Voor hen daalt het tarief dus met 75 procent.

Meer verkeer

Op zo'n verlaging werd al eerder aangedrongen door de transportsector. Vooral omdat sinds maandag 20 maart de terminals aan het Wase Deurganckdok tijdens de week de klok rond geopend blijven.

De trafiekcijfers van de Liefkenshoektunnel illustreren hoezeer het verkeer rond Antwerpen elke dag meer in de knoop raakt. En hoe dringend een bijkomende Scheldeverbinding nodig is. De toltunnel kreeg tijdens het eerste kwartaal maar liefst 394.403 voertuigen meer (+19 procent) te

slikken dan in dezelfde periode vorig jaar. De grootste kwartaalstijging ooit voor de tunnel. Het vrachtwagenverkeer steeg het voorbije kwartaal zelfs met 19,9 procent, terwijl de maand maart alle records verpulverde met 24,9 procent meer personenwagens en 25,7 procent meer vrachtwagens dan in maart vorig jaar.

Een verklaring ziet voorzitter Van Herreweghe in de algemene verkeersproblemen rond Antwerpen. 'Hoe meer de filedruk rond Antwerpen stijgt, hoe meer de weggebruikers alternatieven zoeken. Ook de Liefkenshoektunnel hoort daarbij. Die tendens is de jongste jaren alleen maar versterkt.'

Minder inkomsten

'Deze tunnel is berekend op een maximumcapaciteit van zowat 40.000 voertuigen per dag. Vorig jaar zaten we gemiddeld al aan 36.000 voertuigen per werkdag. Het is een feit dat we nu al, zeker in de avondspits, met structurele files zitten vanuit de Beverentunnel richting Nederland. Met de huidige groeicijfers zal die structurele verzadiging alleen maar toenemen.'

'Op papier zal deze verlaging voor de vrachtwagens ons zowat 2,2 miljoen euro aan inkomsten kosten. Dat is theoretisch, want we blijven verkeer aantrekken. We zijn ons bewust zijn van onze maatschappelijke rol en willen met deze maatregel een stimulans geven aan het bedrijfsleven door het verkeer beter te spreiden.'

Paul Verbraeken ■

De Standaard p.25 - 06-06-2017

 

Tags: