Nieuw bestuur wil boetes voor vervuilende auto's in binnenstad

kade rechteroever

De nieuwe coalitie van Bart De Wever wil in het centrum 'lage-emissiezones' (LEZ's) creëren. Bedoeling is om met behulp van camera's de vervuilende voertuigen die de stad inrijden te identificeren en desnoods te beboeten om zo de luchtkwaliteit te verbeteren. Wanneer het systeem er komt, is nog niet duidelijk.

 

De slechte luchtkwaliteit in Antwerpen moet beter, en daar wil het nieuwe schepencollege iets aan doen. "We willen 'lage-emissie zones' installeren in de hele kernstad binnen de ring", zegt de nieuwe schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA). "De luchtkwaliteit is niet goed in Antwerpen. Uit studies blijkt dat deze maatregel daar iets aan kan doen. Op de ring kunnen wij het systeem niet toepassen, want daarvoor is de Vlaamse overheid bevoegd." Aanvankelijk wil Kennis het systeem toepassen op vrachtwagens. Maar later komen ook de personenwagens in het vizier. "Het voorstel moet nog onderzocht worden. We zullen stapsgewijs te werk gaan, maar bedoeling is om een boete op te leggen voor (oudere) wagens met vervuilende motoren. We willen het systeem enten op de BIV (de Belasting Voor Inverkeersstelling van de Vlaamse overheid, nvdr.) waarbij het bedrag hoger wordt naarmate de wagen meer vervuilt. Het principe is dat de vervuiler betaalt." De maatregel staat los van de kilometerheffing voor vrachtwagens en het wegenvignet voor personenwagens die de hogere overheid tegen 2016 wil invoeren.

 

Kijken in buitenland

 

Om het systeem in Antwerpen-stad te introduceren, wil Kennis leentje-buur spelen in buitenlandse steden waar LEZ's al langer bestaan. Onder meer Zweedse, Duitse en Nederlandse steden hanteren al zo'n boetesysteem voor vervuilende voertuigen. Zo moet de bestuurder van een bestelwagen in Londen 123,5 euro ophoesten per dag dat hij het centrum inrijdt. Voor een vrachtwagen of bus is dat zelfs tot 247 euro. Wouter Arrazola de Oñate van de Vlaamse Vereniging voor Respiratoire Gezondheidszorg is niet echt enthousiast. De arts en directeur van de belangrijkste Vlaamse vereniging van longartsen schreef na de verkiezingen een brief aan alle partijkopstukken om hen te wijzen op de slechte luchtkwaliteit in de stad. "Zulke 'lage-emissiezones' kunnen werken in steden met een andere samenstelling", zegt Arrazola de Oñate. "Antwerpen heeft met de ring een snelweg die pal door de stad loopt. Berchem, Deurne en Borgerhout, dat is toch ook stad? Eerst moet iets gedaan worden aan het verkeer op de ring. Dat verkeer vervuilt de lucht het meest in Antwerpen."

 

In de wijk Luchtbal werd de dagnorm voor fijn stof al 41 keer overschreden dit jaar. Ook in Borgerhout werd de norm al meerdere keren overschreden: 36 keer om precies te zijn. Volgens Europese regels mag de dagnorm slechts 35 keer per jaar overschreden worden -

(DILA)
Het Laatste nieuws 14-12-2012 pag. 18

 

Tags: