Nieuwe Leien zijn klaar in 2019

kade rechteroever

De ingrijpende werken op de Frankrijklei en de Italiëlei en het delen van het Eilandje en de Luchtbal starten in maart van volgend jaar. De klus moet begin 2019 geklaard zijn. "Dan zal er eindelijk een goede tramverbinding naar het noorden zijn", zegt schepen Koen Kennis (N-VA).


"Volgend jaar steken we de spade in de grond en dat is een heel fijn gevoel. Er zijn dossiers(de Oosterweelverbinding, red.) waarbij dat veel minder voor de hand liggend is", zei schepen voor Mobiliteit Koen Kennis woensdagmiddag in het stadhuis. Op dat moment werd het contract
voor de Noorderlijn ondertekend met het tijdelijke aannemersconsor¬tium TramContractors NV.
De Noorderlijn omvat onder meer de heraanleg van de Italiëlei en de Noorderlaan, de aanleg van het Operaplein en het doortrekken van tramlijnen vanuit het centrum naar het Eilandje en de Havanasite op de Luchtbal. Ook de Franklin Rooseveltplaats wordt aangepakt.
In het totaal komt er 9 kilometer tramspoor bij tegen 2019. "Onder meer tram 1 zal over de Leien naar de Havanasite gaan rijden. En de reeds bestaande tram 7 zal vanaf het Tolhuis verder rijden tot aan het nieuwe Havenhuis achteraan het Kattendijkdok", aldus nog Koen Kennis.


Wat gebeurt wanneer?
In maart 2016 start de aannemer met de heraanleg van het laatste deel van de Frankrijklei. De aanleg van de open helling voor de tram en parking onder het toekomstige nieuwe Operaplein en de toekomstige toegang tot de premetro en de ondergrondse parking op de kop van de De Keyserlei gaan dan ook van start. Ook beginnen de werken aan de trambusbaan op de Noorderlaan.
In mei 2016 start de heraanleg van de Rijnkaai. En in augustus starten de werken aan de Londenbrug, waardoor deze niet meer bruikbaar is voor het autoverkeer. In september volgt dan de aanleg van de tramsporen in de Londenstraat en de Amsterdamstraat.
Werken aan Operaplein
In juni 2017 starten de werken aan het Operaplein. Hierdoor worden de Leien onderbroken tussen de Maria-Theresialei en de Violierstraat. Ook de eerste werken aan de Italiëlei gaan dan van start.
Tram 7 kan dan al gebruikmaken van de nieuw aangelegde Rijnkaai en het keerpunt in de Amsterdamstraat en de Bataviastraat. Ook op de Noorderlaan rijdt dan tram 6 van de park and ride Havana via de Groenendaallaan naar het centrum van de stad.
Tegen de zomer van 2018 is het Operaplein bovengronds klaar. Begin 2019 kan de nieuwe tram 1 doorrijden op de Noorderleien, langs Spoor Noord en de Kempenstraat, tot aan het eindpunt Havana op Luchtbal.
Tegen de zomer van 2019 kan ook het autoverkeer onder het nieuwe Operaplein door.
De werken zullen in het totaal veertig maanden in beslag nemen. "Het is de bedoeling dat we begin 2019 in een ander Antwerpen zullen wakker worden", zegt Koen Kennis. Dat de werken voor een hoop hinder zullen zorgen, ontkent de schepen niet. "We hebben met ons projectSlim naar Antwerpen een aantal alternatieven uitgedokterd", zegt Kennis. "Die moeten ervoor zorgen dat de stad tijdens de werken toch bereikbaar blijft. Daarvoor doen we ook een beroep op de goede wil van mensen om in die periode te kiezen voor de alternatieven die we hen aanbieden."

Patrick Van de Perre
gazet van Antwerpen 20-11-2015 pag.15

 

Werken Noorderleien starten in maart

De aannemer voor de werken op de Noorderlaan is eindelijk bekend. De BAM - bekend van de Oosterweelverbinding - en Fabricom halen samen de opdracht binnen en zullen in maart 2016 starten met de eerste werken op de Frankrijklei en de Noorderlaan. De werken zullen in fases duren tot halfweg 2019.

Eigenlijk moest de heraanleg van de Noorderleien al starten in de nazomer van 2015, maar die timing bleek te ambitieus. Ook de aankondiging dat de werken nog deze winter zouden starten, werd gisteren bijgesteld. "We stellen nu maart 2016 voorop als de start van de eerste werken op de Frankrijklei en de Noorderlaan", zo zegt Antwerps schepen van Mobiliteit Koen Kennis nu.

Vanaf dan zal op de Frankrijklei de open tramhelling naar het premetrostation Opera uitgegraven worden. De wegen en trambanen worden door de BAM aangelegd, de stroomdraden zullen door Fabricom voorzien worden. In juni 2017 starten de werken aan het Operaplein, dat tegen de zomer van 2018 een autovrij stadsplein met ondergrondse parking en autotunnel moet worden. Hierdoor worden de Leien onderbroken tussen de Maria-Theresialei en de Violierstraat.

14 maanden autovrij

"We gaan in eerste instantie zorgen voor zoveel mogelijk dwarsverbindingen over de werf heen voor voetgangers en fietsers", zegt Kennis. "Ook voor het autoverkeer gaan we zorgen dat de stad langs alle werken zoveel mogelijk kan passeren. Enkel aan het Operaplein zal veertien maanden lang het verkeer geknipt moeten worden, om de hele breedte te kunnen overkappen."

Het volledige project van de heraanleg van de Leien zal duren tot begin 2019, pas dan zal het autoverkeer de tunnel onder het Operaplein kunnen inrijden en rijdt tram 1 over de Leien via Spoor Noord en de Kempenstraat tot aan de eindhalte aan de Havana-site aan de Noorderlaan. Het doortrekken van tram 7 tot aan het Havenhuis op het Eilandje wordt opgeschoven naar de zomer van 2017, om het verkeer niet nog meer te belasten.

Vandaag zijn er al voorbereidende nutswerken gestart op de Rijnkaai in de universiteitsbuurt en op de Frankrijklei. Die nutswerken en het vooruitzicht op veertig maanden van werken en een mindere bereikbaarheid zorgden er al voor dat twee handelszaken er de brui aan gaven: kledingzaak Dany-May en Café des Arts. "Jammer, maar we kunnen niet voor iedere handelszaak extra compensaties voorzien", meent Koen Kennis, tevens schepen van Financiën. "Wel voorzien we extra toelages voor de handelaarsverenigingen om acties te houden om hun handel in de kijker te zetten. Er komt ook een grootscheepse communicatiecampagne rond de werken en eenduidige signalisatie van de werken."

209 miljoen euro

De financiering van de werken wordt geschat op 209 miljoen euro. Daarvan wordt het grootste deel, 110 miljoen euro, gedragen door de stad. Het Vlaamse Gewest en De Lijn betalen respectievelijk 87,4 en 11,6 miljoen euro.

Overlegmomenten

Samen met de aannemersgroep maken de stad, De Lijn en het Agentschap Wegen en Verkeer werk van een gedetailleerde planning en fasering van de werken met bereikbaarheidskaarten per werfgebied. Vanaf januari 2016 zullen belangengroepen, buurtbewoners en handelaars uitgenodigd worden voor overlegmomenten. Een maand later opent voor hen ook een infopunt in de Theaterbuilding aan de Franklin Rooseveltplaats. Op www.noorderlijn.be kan iedereen alle informatie terugvinden en op de voet volgen waar er gewerkt wordt.

DIETER LIZEN
Het Laatste Nieuws 20-11-2015 pag. 17

 

Tags: