NMBS maakt vaart met Antwerps voorstadsnet

kade rechteroever

Het Brussels voorstadsnet, het Gewestelijk Expresnet, is in volle aanbouw. Dat komt erop neer dat pendelaars die in een straal van 30 kilometer rond de hoofdstad wonen per trein, metro, tram of bus snel op hun bestemming aankomen In het regeerakkoord is afgesproken om ook in Antwerpen, Gent, Luik en Charleroi vergelijkbare voorstadsnetten te realiseren, een project dat de codenaam Angelic meekreeg.

De plannen voor Antwerpen zijn het verst gevorderd. De lokale besturen van de Antwerpse randgemeenten kregen deze week een eerste presentatie, met een kaart die de contouren schetst van het nieuwe netwerk. Die zijn uitgetekend door een speciale stuurgroep, met daarin vertegenwoordigers van de vervoersmaatschappijen, federaal minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR), Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) en de bevoegde administraties.

Niemand wil het zo noemen, maar het plan komt neer op een ‘voorstadsnet light’. ‘Het is niet de bedoeling om zoals in Brussel een apart treinnet te creëren door spoorlijnen te ontdubbelen. Er komen geen massa dure nieuwe investeringen in infrastructuur. Het is de bedoeling om vooral in te zetten op een veel hogere frequentie van treinen op het bestaande netwerk en daarnaast de dienstregelingen van de NMBS en De Lijn beter op elkaar af te stemmen’, is te horen.

De raad van bestuur van de NMBS wil voor eind dit jaar knopen doorhakken. Dan verwacht Galant een definitief rapport. Die strakke deadline is ook een gevolg van het nieuwe investeringsplan waar de NMBS en de infrastructuurbeheerder Infrabel aan werken. Er moet snel duidelijkheid zijn over het financiële plaatje voor het budgettaire kader van het investeringsplan.

De PS doet lastig. De partij wil dat Brussel prioriteit krijgt vóór de NMBS begint aan het voorstadsnet in Antwerpen.

Toch blijkt het laatste woord over de investering in Antwerpen niet gezegd. De NMBS wil alleen extra treinen inleggen als voor die treinen de zogenaamde rijpadvergoeding wegvalt, die ze aan Infrabel betaalt. ‘Dat wordt voor Galant nog een zware noot om kraken’, is te horen.

De vergevorderde plannen veroorzaken een opstoot van communautaire koorts. De PS stelt vragen bij de timing. ‘Het voorstadsnet in Brussel is nog altijd niet klaar, hoewel de oplevering beloofd was in 2012. Zou de NMBS niet beter al haar energie daaraan besteden, voor ze zich in een nieuw project in Antwerpen stort?’

De Tijd - 10-09-2015

http://www.tijd.be/politiek_economie/belgie_vlaanderen/NMBS_maakt_vaart_met_Antwerps_voorstadsnet.9674035-3137.art

 


'Antwerpen, hoop maar niet op voorstadsnet'


Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (sp.a) wil dat de NMBS eerst in het Brusselse Zuidstation investeert.


Pascal Smet (sp.a) raadt de Antwerpenaren aan niet te veel te gaan dromen van een voorstadsnetwerk voor het openbaar vervoer.
 
'In Brussel, de grootste agglomeratie, de belangrijkste tewerkstellingspool en de drukste verkeersader van het land, wachten we al twintig jaar lang op de voltooiing van het Brusselse GEN. Dat is nu le Réseau Eternellement Retardé (RER) geworden.'
 
De Tijd meldt donderdag dat een nieuw geïntegreerd netwerk van openbaar vervoer rond Antwerpen in een stroomversnelling zit. Een ontwerpplan is voor het eerst besproken in de raad van bestuur van de NMBS.
 
Smet vindt het positief dat Antwerpen een voorstadsnetwerk krijgt om het verkeersinfarct aan te pakken, maar waarschuwt voor te verregaande dromen.
 
De Brusselse mobiliteitsminister vindt het bijzonder cynisch dat ook net vandaag duidelijk wordt dat de NMBS op de korte en middellange termijn niet meer zal investeren in de renovatie van het Zuidstation in Brussel en de gebouwen waarvan ze eigendom is in de buurt rond het station.
 
'Het station is het meest bezochte van België en het belangrijkste internationale knooppunt van ons land. Het bepaalt het imago van België. Het wordt dus tijd dat de NMBS er in investeert', zegt Smet. 'Of is Brussel voor deze regering niet meer belangrijk?'

De Tijd 10-09-2015
http://www.tijd.be/politiek_economie/belgie_brussel/Antwerpen_hoop_maar_niet_op_voorstadsnet.9674356-3139.art

Tags: