NMBS wil meer treinen inzetten naar Antwerpen

kade rechteroever

Een vol perron in het station van Essen. Als het voorstadsnet er komt, zouden er twee treinen per uur vanuit Essen naar Antwerpen rijden in plaats van een. FOTO GVA

 

Extra capaciteit is mogelijk op lijnen vanuit Essen en Boom-Puurs 

De NMBS is bereid om meer treinen in te zetten tijdens het spitsuur naar Antwerpen op de lijnen vanuit Essen en Boom-Puurs. Het is wel nog wachten op een akkoord met spoorwegbeheerder Infrabel.
 

Met de immense werken in het vooruitzicht, pleit de stad Antwerpen voor een Gewestelijk Expresnet (GEN) of voorstadsnet. Dat betekent het verhogen van de capaciteit op enkele strategische treinlijnen naar de stad. Om het verkeer vlot te laten verlopen tijdens de werken, zouden 10.000 automobilisten hun wagen thuis moeten laten en met de trein naar het werk in Antwerpen moeten pendelen.
 

“Groot potentieel” 

De NMBS onderzocht de vraag en komt tot de conclusie dat zoiets best haalbaar is. “Het potentieel aan reizigers is er”, zegt Giovanni Palmieri, general manager bij de NMBS voor GEN. “We hebben de wagens geteld rond onze stations van mensen die in Antwerpen werken, in een straal van 30 kilometer rond Antwerpen. 

Voor 1700 mensen ligt het station op wandelafstand van hun woning en van hun kantoor in de stad. 4600 mensen kunnen met de wagen of de fiets naar een NMBS-station in hun buurt en vanaf hun bestemming te voet naar het werk. Maar liefst 23.200 mensen kunnen met de wagen of de fiets naar het station in hun omgeving. Als ze in Antwerpen aankomen, kunnen ze te voet, met de fiets of De Lijn naar het werk. Er is dus een groot potentieel aan nieuwe treinreizigers.”

Bovendien stelt Palmieri vast dat in de ochtendspits tussen 6u en 9.30u er 28.308 plaatsen vrij zijn op de 79 treinen die dan naar Antwerpen rijden. De NMBS wil de automobilisten nu overtuigen om de trein te nemen door onder meer extra parkeerplaatsen te creëren aan de station en het verhogen van de frequenties van de treinen. De twee lijnen die voor dat laatste in aanmerking komen zijn de lijnen vanuit Essen en Boom-Puurs. Daar zouden dan twee treinen per uur rijden in plaats van één.

“Onze raad van bestuur gaat akkoord met het principe”, zegt Palmieri. “Alleen is er het probleem van de rijpadvergoeding. Dat betaalt de NMBS aan spoorwegbeheerder Infrabel voor elke trein die over de sporen rijdt. Het verhogen van de capaciteit kost geld. We onderhandelen met de minister en Infrabel over een nieuw beheerscontract. Als daar een oplossing uit komt, dan kunnen we het aanbod aan treinen vanaf december 2016 uitbreiden.”

Antwerps schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) is opgetogen over de stappen die de NMBS zet naar een voorstadsnet of GEN voor Antwerpen. “Het is stap voor stap, maar ik sluit niet uit dat Antwerpen sneller een GEN gaat hebben dan Brussel”, zegt Kennis. “We zouden graag om de twintig minuten een trein hebben naar de stad, maar om het halfuur zal voor veel mensen al een verschil maken.”


SACHA VAN WIELE
Gazet van Antwerpen 22-10-2015 pag. 8
http://www.gva.be/cnt/dmf20151022_01932498/nmbs-wil-meer-treinen-inzetten-naar-antwerpen

Tags: