NMBS wil voorstadsnet, maar geld is struikelblok

kade rechteroever

De actiegroepen stRaten-generaal en Ademloos steunen het Antwerps stadsbestuur in de vraag voor een voorstadsnet van lichte treinen. Dat bleek woensdag op de 18de Horta-infoavond.

Volgens Giovanni Palmieri, directeur van het gewestelijk expresnet, is de S2 tussen Essen en Puurs de eerste die voor het voorstadsnet in gebruik zou worden genomen. Per uur kunnen er twee S-treinen op deze lijn rijden. Voorwaarde is dat de IC-trein Brussel-Amsterdam via lijn 4 (Brecht en Breda) gaat rijden. Maar de nodige centen zijn het grootste struikelblok.

Een voorstadsnet heeft alleen kans op slagen als de vergoeding die de NMBS aan Infrabel betaalt voor het gebruik van de spoorwegen naar beneden gaat. Die bedraagt nu 63 procent van de totaalkost van het treinverkeer. Op termijn wil de NMBS graag samen met De Lijn een eenheidsticket en een routeplanner-app aanbieden voor alle openbaar vervoer in en om Antwerpen.

zie ook Primeur op infoavond Antwerpse actiegroepen

(PHT)
Het Laatste Nieuws 23-10-2015
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-antwerpen/nmbs-wil-voorstadsnet-maar-geld-is-struikelblok-a2499902/

Tags: