Noorden van stad in houdgreep

kade rechteroever

Verkeersknoop nog groter dan anders door vele werven 

 

Antwerpen is getransformeerd in een nog grotere verkeersknoop. Zowel aan de Noorderlijn, de Noordersingel als aan de IJzerlaan wordt gewerkt. Vanaf augustus sluit ook nog de Londenbrug voor minstens een jaar waardoor het verkeer helemaal in de soep dreigt te draaien.

 

 


Een rit van meer dan een uur om op een gewone namiddag van Borgerhout naar Merksem te geraken. Het Eilandje dat volledig is dichtgeslibd, en automobilisten die tijdens de avondspits op de Scheldekaaien tussen vier en acht uur alleen stapvoets kunnen rijden.
Wie in het noorden van de stad woont, heeft het geweten: Antwerpen is getransformeerd in een gigantische verkeersknoop. En het zal nog een paar jaar duren voor de ellende van de baan is.


Noorderlijn


In maart begonnen de werkzaamheden aan de Noorderlijn die een tramverbinding trekt van het Eilandje tot in het centrum van de stad. De werken veroorzaken al enkele maanden grote verkeersmoeilijkheden.
De Londenstraat, het hart van de wijk, is een werf bovenop een andere. Met de opwaardering van de buurt was er al een grote mobiliteitsdruk: zowat iedere straat heeft zijn eigen grote werf.
Dagelijks staan er files op de Scheldekaaien, die ter hoogte van de Amsterdamstraat (zijstraat naar de Londenbrug) worden heraangelegd. Automobilisten die richting het noorden willen (Ekeren, Kapellen, Zandvliet, Berendrecht Lillo, Stabroek, Haven), proberen de as Amsterdamstraat-Londenburg-Londenstraat-Noorderleien te ontwijken via de Straatsburgbrug achter Metropolis.


Londenbrug


Gevolg: het verkeer staat er vaak stil en de sluiting van de Londenbrug dreigt die dagelijkse files nog langer te maken.
Het is de bedoeling dat er straks tramsporen komen op de middenberm van de Londenstraat. Om die aan te leggen, moet er een bredere brug komen en de fundering worden aangepast.
Vanaf augustus sluit daarom de Londenbrug en dat minstens tot september 2017. Bewoners van het Eilandje vrezen het ergste, want met de sluiting van de Londenbrug vanaf augustus dreigt de hele buurt dicht te slibben, en dat voor een hele tijd.
Bovendien lijken een aantal werkzaamheden vertraging op te lopen door de slechte weersomstandigheden. De werkzaamheden op de hoek Londenstraat-Kattendijkdok-Oostkaai en op het pleintje van de August Michielsstraat dat naast dat kruispunt ligt, hadden al achter de rug moeten zijn, maar alles ligt er nog open. Net als de nieuwe straat op de Kattendijkdok-Oostkaai.
Intussen starten er wel nieuwe werven op. Wat zegt de schepen? Is dat niet te veel van het goede? Volgens schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) zitten de werkzaamheden vrij goed op schema. “Er zijn financiële afspraken gemaakt met de aannemers over sleutelmomenten”, verduidelijkt Kennis. “Zo houden we de vinger aan de pols.”
De tramlijn naar de Rijnkaai moet bijvoorbeeld klaar zijn tegen april volgend jaar. De volledige tramlijn moet tegen mei 2019 opgeleverd worden.


Noordersingel


De Noorderlijn is maar één uiteinde van de verkeersknoop. Ook aan de Noordersingel wordt gewerkt. Singel Noord krijgt net als in het zuiden bredere fietspaden, twee rijstroken in elke richting en een groene middenberm. De kruispunten worden bovendien overzichtelijker en veiliger gemaakt.
De heraanleg van de IJzerlaan is vorig jaar al begonnen. Tot het einde van de zomer wordt er verder gewerkt aan de heraanleg van de Noordersingel tussen de Schijnpoortweg en de Turnhoutsepoort. In juli en augustus wordt het kruispunt aan de Schijnpoortweg volledig afgesloten voor alle gemotoriseerd vervoer. De leidingen onder de grond worden herschikt, in het kader van de voorbereidende werken aan de Oosterweelverbinding.
Als de Ring dicht zit, is het vanuit Borgerhout bijgevolg acrobatenwerk om Merksem te bereiken.
“Het is inderdaad belastend”, geeft schepen Kennis toe: “Het is belastend, maar we moeten hier door. Antwerpen moet weer een bereikbare metropool worden. Precies daarom moeten de Noordersingel en de aansluiting met de Slachthuislaan klaar zijn tegen begin 2018. Als we aan de Oosterweelverbinding beginnen, zal dat impact hebben op de Ring. Daarom moeten we klaar zijn met de ronde singel.”


Oplossingen


De schepen van Mobiliteit benadrukt dat Antwerpen tussen de werken door nog bereikbaar is. “Het is aan iedereen om goed na te denken hoe hij zich in de stad verplaatst”, zegt Koen Kennis. “We hebben daarom een website gelanceerd die alternatieven voorstelt.”
Behalve tips om de wegenwerken te omzeilen, staat op slimnaarantwerpen.be ook een kaart met de actuele verkeerssituatie. Binnenkort wordt de website uitgebreid met routeplanners.
Antwerpen wil de komende drie jaar tienduizend auto”s minder in de stad tijdens de spits. Hoe willen ze dat realiseren? Kennis: “We zijn bezig om bedrijven aan te spreken om meer aan telewerken te doen en een mobiliteitsscan uit te voeren. Een uitbreiding van het Velonetwerk en een slimme vervoerskaart moet vanaf 2017 de hinder verminderen. In tussentijd moeten op de tanden bijten, voor een beter bereikbare stad.”


ELINE BERGMANS
Het Nieuwsblad 15-07-2016 pag. 4
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160714_02385258

 

 

Tags: