OESO: "Jullie filebeleid is een ramp"

kade rechteroever

Waarom nemen zo veel mensen de auto of de trein? En dan nog in de spits? “Omdat jullie hen betalen om dat te doen.” Europese experts hebben in het Vlaams Parlement hun mening geventileerd over het mobiliteitsbeleid in ons land. Ze lieten geen spaander heel.

“Als ik aan buitenlanders vertel hoeveel België uitgeeft aan vervoerssubsidies, geloven ze mij niet.” Specialist Jens Hoj kwam gisteren in naam van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) zijn zegje doen over de mobiliteitsaanpak in ons land. Hij had welgeteld twee uur nodig om het hele Belgische beleid te fileren.

Kort samengevat: onze bedrijfswagens én ons openbaar vervoer zijn te goedkoop. “Niemand slaat een dikke BMW af als hem die nauwelijks 2500 euro per jaar kost. Jullie subsidiëren de files, met andere woorden. De recente aanpassing van dat systeem met bedrijfsauto’s is maar een druppel op een hete plaat.”
 
Duurder treinticket in de spits

Ook over de prijs van een treinticket is volgens Hoj niet lang nagedacht. “Een treinticket moet duurder zijn in de spits, want het spoor zit propvol. Natuurlijk neemt iedereen dan de trein wanneer het hem uitkomt. En het systeem van rekeningrijden voor vrachtwagens, dat er straks aankomt, draagt niets bij.”
 
Dichter bij werkplek gaan wonen

Een andere oplossing is mensen aansporen dichter bij de werkplaats te gaan wonen, maar ook dat loopt spaak in ons land. “Wie in België drie keer een huis koopt en verkoopt, is bankroet”, besluit Hoj. “Bijna nergens ter wereld worden er zo veel lasten geheven.”

Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) snap de kritiek gedeeltelijk, maar wijst er op dat de OESO niet de mobiliteitsaanpak van de drie verschillende regionale niveaus heeft belicht.

Wim Brillouet
Archiefbeeld BFM

Zita.be 17-01-2014
http://www.zita.be/nieuws/binnenland/3076301_oeso-jullie-filebeleid-is-een-ramp.html#

Tags: