Ook Antwerpen genoemd in schandaal rond gifbenzine

kade rechteroever

 

 


 
 Milieu 

Zwavelrijke diesel en giftige benzeen vanuit Europese havens naar West-Afrika 

 

Via de havens van Antwerpen, Rotterdam en Amsterdam wordt West-Afrika bevoorraad met diesel en benzine met een hoog gehalte aan zwavel en het giftige benzeen.
 

Dat staat te lezen in een rapport van het Zwitserse bureau Public Eye. Dat bureau doet onder meer onderzoek naar de schending van mensenrechten, milieufraude en slechte arbeidsomstandigheden. Het rapport viseert vooral de zogenaamde ARA-havens – Amsterdam, Rotterdam en Antwerpen. Van daaruit zouden geregeld schepen vertrekken met diesel en benzine met een veel hoger gehalte aan zwavel en het giftige benzeen dan in Europa wordt toegestaan. In sommige gevallen zouden de brandstoffen ook in deze havens worden ‘gemixt’ voor West-Afrika. Vooral de bedrijven Vitol en Trafigura worden geviseerd in het rapport.
 

African quality 

 

Die laatste raffinaderij heeft een installatie in de Antwerpse haven. Trafigura heeft alleen magazijnen. Of zij een rol spelen in deze dubieuze handel is niet duidelijk.
 

Wettelijk is er niets aan de hand. Door veel lagere milieu-eisen mag de diesel die aan Afrika wordt verkocht, honderden keren meer zwavel bevatten dan in Europa. Hetzelfde geldt voor de hoeveelheid van het giftige benzeen. In het jargon worden deze brandstoffen ‘African quality’ genoemd. Public Eye klaagt de praktijk aan omdat die “ethisch niet verantwoord is” en zegt dat door deze vuile brandstof de luchtkwaliteit in Afrikaanse steden schrikbarende vormen aanneemt.
 

Helft uit ARA-havens 

 

Ongeveer de helft van alle brandstof die naar West-Afrika wordt verscheept, vertrekt uit een van de ARA-havens. Uit onderzoek van Public Eye blijkt dat 90% van deze brandstof sulfaatwaarden heeft die honderden keren boven de in Europa toegelaten maximumgrens ligt. Vooral in Amsterdam, dat de grootste benzinehaven van de wereld heeft, is de situatie volgens de onderzoekers schrijnend. In die haven wordt op grote schaal aan ‘blending’ gedaan. Dat is het mengen van benzine en diesel met laagwaardige en schadelijke brandstoffen.
 

In Nederland heeft het rapport van Public Eye al tot verontwaardiging geleid. In de Tweede Kamer willen vooral de linkse partijen af van deze dubieuze handel. Er komt een voorstel waarin havenbedrijven in Nederland zich moeten houden aan een gedragscode. Ook wordt er gedacht aan een wet waarin staat dat leveranciers zich moeten houden aan de wetgeving in de landen waar ze hun brandstoffen leveren.

In ons land zijn er vooralsnog geen vragen gesteld over het transport van vuile brandstoffen naar landen in West-Afrika. De Antwerpse schepen voor de Haven, Marc Van Peel (CD&V), wil wel onderzoeken of en hoe Antwerpen hierin een rol speelt.
 

 
 


PATRICK VAN DE PERRE
Gazet van Antwerpen 22-09-2016 pag. 6

Tags: