Oosterweel: oostelijke verbindingswegen leveren met derde investering al helft effect

kade rechteroever

Als om de mobiliteit om Antwerpen te verbeteren in eerste instantie enkel de oostelijke verbindingswegen worden aangelegd, heeft dat al een zeer groot effect. Met de aanleg van de A102 en de ondertunneling van de R11 bereik je met amper een derde van de vooropgestelde investering voor de Oosterweelverbinding al de helft van het effect op de verkeersstroom, en dus een betere doorstroming rondom Antwerpen.


   Dat wijst een nieuwe studie van Transport & Mobility Leuven (TML) uit. De studie werd vrijdag voorgesteld. TML rekende op vraag van Forum 2020, dat bedrijfsleiders en academici groepeert, extra scenario's door voor de mobiliteitsaanpak in Antwerpen.

    Zo blijkt dat met de aanleg van de zogenaamde oostelijke tangenten - dus zonder nieuwe Scheldetunnel - in combinatie met een verbod op vrachtwagenverkeer op de Antwerpse ring tijdens de piekuren het verkeersvolume met 18 procent daalt in de Kennedytunnel en met 17 en zelfs 43 procent op de rest van de Ring. In de Liefkenshoektunnel rijdt 20 procent meer verkeer, blijkt uit de berekeningen van TML. De aanleg van die verbindingswegen zou zowat 1,3 miljard kosten. 

    Christian Leysen greep de bevindingen namens Forum 2020 aan om de Vlaamse regering en de actiegroepen ertoe op te roepen de strijdbijl te begraven en alvast te starten met dit deel van het plan - waarover ze het overigens eens zijn. Dat maakt het ook beter betaalbaar, aldus de zakenman. GEL/
Bron: Belga 10-06-2011
 

Tags: