Minder auto’s is kwestie van stadsontwikkeling

kade rechteroever

Studies over de luchtkwaliteit en de effecten ervan op onze gezondheid zijn niet de meest aangename lectuur. Het onderzoek van de Amerikaan James Gauderman is daar spijtig genoeg geen uitzondering op. Hij stelt vast dat de longen van kinderen die opgroeien op 500 meter van drukke wegen trager en minder volledig ontwikkelen. Op latere leeftijd lopen die kinderen dus een hoger risico op hart- en vaatziekten.
 

Daarom stelt Gauderman dat het een zeer slecht idee is om scholen, crèches en ziekenhuizen te bouwen binnen een straal van 500 meter van een drukke verkeersader. Dat advies mogen beleidsvoerders niet al te snel van tafel vegen. Alleen is het advies niet zo gemakkelijk te volgen in een stedelijke omgeving. Ruimte is schaars. Antwerpen is een web van drukke invalswegen.
 

Aan de Noorderlaan, de Ijzerlaan en de Scheldelaan verrijst momenteel het nieuwe ziekenhuis Cadix van het Ziekenhuisnetwerk Antwerpen (ZNA). Het onderzoek van Gauderman wordt ook op tafel gelegd als argument tegen de woonprojecten Nieuw Zurenborg en de Slachthuissite. Antwerpen heeft nood aan extra scholen, maar er kunnen geen nieuwe worden gebouwd als we rekening houden met Gauderman. Van stadsontwikkeling is er dan echt geen sprake meer.
 

Toch zijn al deze projecten op die locaties niet het probleem. Dat is de wereld op zijn kop zetten. Het daadwerkelijke probleem is de luchtvervuiling als gevolg van de verkeersdrukte. De invoering van de lage-emissiezone is al een belangrijke stap. Wie trouwens vanaf woensdag 1 maart nog met zijn vervuilende wagen de binnenstad inrijdt, krijgt daadwerkelijk een boete. Daarnaast zijn efficiënt, betrouwbaar en kwalitatief openbaar vervoer en goede fietsinfrastructuur noodzakelijk. Een ziekenhuis in de stad is trouwens een duurzame keuze, want het is dan ook bereikbaar zonder wagen.
 

Minder verkeer is niet alleen goed voor de gezondheid, maar essentieel voor een goede stadsontwikkeling. Het Antwerpse stadsbestuur, dat zo trots is op zijn stadsontwikkelingsprojecten, kan voor dat thema dus niet ongevoelig blijven.

SACHA VAN WIELE
Gazet van Antwerpen 28-02-2017 pag. 2

Tags: