‘Moderne tolheffing maakt tolplein Linkeroever overbodig’

kade rechteroever

De commissie Mobiliteit van de gemeenteraad debatteerde gisterenavond over het Oosterweeldossier. Groen kantte zich tegen de keuze voor het BAM-tracé. Schepen Kennis (N-VA): ‘Dit tracé is gewoon de beste oplossing.’

Het Oosterweeldebat in de raadscommissie verliep eerder mak. Groen-raadslid Wouter Van Besien vertolkte de kritiek die ook de actiegroep stRaten-generaal vertolkte. Van Besien wees op de betere score van het Meccano-tracé op vlak van luchtkwaliteit en natuurbehoud. Zo verdwijnt er volgens het MER-onderzoek ruim tachtig hectare natuur méér bij het BAM-tracé. Schepen Kennis repliceerde dat het BAM-tracé in feite beter scoort. ‘Het Sint-Annabos wordt opgewaardeerd. En het klopt dat er een klein deel van het Rivierenhof wordt opgeofferd. Maar liever dat, dan een groot deel van natuurgebied Oude Landen opofferen voor het Meccano-tracé.’

Raadslid Toon Wassenberg wilde van schepen Kennis weten of de aanleg van een groot tolplein op Linkeroever wel nodig is, als er gewerkt wordt met moderne technieken van tolheffing. ‘Misschien kunnen we op Linkeroever nog heel wat ruimte uitsparen’, aldus Wassenberg. Kennis beaamde dat er onderzocht wordt welke manieren van tolheffing mogelijk zijn. ‘Mogelijk is de aanleg van tolpleinen niet nodig. Maar zolang we dat niet zeker weten, moeten we die pleinen wel meenemen in de plannen. In de loop van het project kan het natuurlijk nog wijzigen.

Voor vrachtwagens gaat er in principe een vorm van kilometerheffing ingevoerd worden. Voor personenwagens, die gratis door de Kennedytunnel mogen rijden, maar die wel tol moeten betalen in de andere Scheldetunnels, is de Vlaamse regering er nog niet uit hoe dat opgelost kan worden.

nvdr: Lieg burgers niet voor dat ze geen tol zullen moeten betalen aan de Kennedytunnel bij het scenario gedifferentieerde tol. Het MER-rapport 4 Mobiliteit pag. 207 heeft voor deze exploitatievariant volgende tarieven gehanteerd:

Als PW (=personenwagens) geen 2.93 euro maar wel de door de politiek voorgespiegelde 0 euro betalen aan de Kennedytunnel, dan zien de resultaten van die verkeersmodelleringen er plots heel anders uit!


’Op vraag van Caroline Bastiaens (CD&V) beloofde schepen Kennis dat er over Oosterweel zeer intensief gecommuniceerd zal worden met de Antwerpse bevolking. ‘Zoals we ook zullen doen in het kader van het Brabo 2-project, de heraanleg van het Noorderlijke deel van de Leien.’

vdaa
Het Nieuwsblad 20-02-2014
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20140219_00989119

Tags: