Oosterweel gered via de haven?

kade rechteroever

Kernkabinet buigt zich over ‘radicaal haventracé’ 

Het doorgaand verkeer afleiden via het noorden van Antwerpen: niets nieuws, en toch blaast de piste weer leven in het Oosterweeldebat. Het kernkabinet buigt er zich vandaag over.

 

Het radicale haventracé. Zo noemt ­intendant Alexander D’Hooghe het nieuwe denkspoor voor de Antwerpse verkeersknoop. De essentie: doorgaand en zwaar verkeer verplicht afleiden via het noorden (Liefkenshoektunnel), waar een tweede Tijsmanstunnel de extra stroom moet slikken. Lokaal stadsverkeer zou dan langs het nieuwe Oosterweeltracé rijden. De A102 komt er, op vraag van de actiecomités, ook.

De piste werd mogelijk omdat de intendant gaandeweg een soepeler mandaat kreeg van de Vlaamse regering. Zo hoeft D’Hooghe zich niet meer tot de overkapping te beperken. Ook een (sterke) sturing van de verkeersstromen en eerder onderzochte opties, zoals de extra Tijsmans­tunnel, liggen op de onderhandelingstafel met de actiegroepen.

Die zijn voorzichtig positief over het scenario waarover De Morgen gisteren berichtte. ‘Het is interessant dat nu bevestigd wordt dat doorgaand en zwaar verkeer weg moet van de stad’, vindt Peter Vermeulen van Ringland. ‘Impliciet wordt nu erkend dat het Oosterweeltracé daar niet voor geschikt is.’

Ook Manu Claeys van Straten-generaal benadrukt dat: ‘Alle haventracés vragen steeds hetzelfde: hou het verkeer weg van de stad. Deze piste doet dat, ook voor Zwijndrecht trouwens.’ Maar van een compromis is nog geen sprake. De komende weken zal eerst een doorrekening gebeuren: hoeveel verkeer komt waar terecht? Het totale kostenplaatje zou niet stijgen.

Tijd dringt

‘Op onze vraag wordt het “radicale haventracé”, met én zonder de Oosterweelverbinding berekend’, zegt Claeys. ‘We moeten ons afvragen of het verantwoord is om miljarden te investeren in de Oosterweelverbinding, als we het verkeer via het noorden kunnen afleiden, en daardoor dat tracé sterk onderbenut zou blijven.’

De actiegroepen hameren erop dat de Vlaamse overheid ook het ‘gewone’ haventracé meeneemt in de berekeningen, maar dat staat niet op de planning.

Oosterweel lossen is overigens ook helemaal niet aan de orde. ‘De minister heeft altijd gezegd dat we blijven uitgaan van Oosterweel’, meldt de woordvoerder van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). ‘Dat blijft zo.’

Het kernkabinet, de topministers van de Vlaamse regering, buigt zich vandaag over het dossier. De tijd dringt voor een compromis. Twee adviezen van auditeurs van de Raad van State dreigen het Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan voor Oosterweel te vernietigen, nadat actiegroepen stRaten-generaal en Ademloos in 2015 beroep hadden aangetekend (DS 17 januari) . ‘We hebben nog tot eind april voor er een definitieve uitspraak komt’, zegt Vermeulen.

Claeys heeft altijd beweerd het beroep te zullen intrekken, als er een compromis uit de bus komt.

Eveline Vergauwen
De Standaard 08-02-2017
http://www.standaard.be/cnt/dmf20170207_02718927

 

Tags: