Politieke guerrilla tegen bouwheer Oosterweel

kade rechteroever

VERSCHIL RIJ- EN BAANVAK KRIJGT STAART

 

Een discussie over het aantal rijvakken op de Antwerpse ring ontplofte gisteren in het gezicht van de BAM. Open VLD vraagt het ontslag van de gedelegeerd bestuurder Jan Van Rensbergen.

Bojan Cerovic, de woordvoerder van de Beheermaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM, de bouwheer van de Oosterweelverbinding), beleefde gisteren de moeilijkste dag uit zijn carrière. Aanleiding was de aanval van Groen-voorzitter Wouter Van Besien in Gazet van Antwerpen. Die sprak schande over 29 baanvakken en een ringbreedte van 129 meter in de buurt van de Schijnpoort. Tijdens De ochtend (Radio1) kon Cerovic niet meteen gepast repliceren.

In de loop van de dag zette de BAM, onder meer op een inderhaast bijeengeroepen persconferentie, het mistasten recht. Uiteindelijk bleek het niet om 29 maar om 27 baanvakken te gaan. Maar de BAM benaderde de kwestie anders. Zij telde pech- en aanrijstroken niet mee. Meteen kwam ze uit op ‘slechts’ 18 rijvakken. En juist wegens die discussie, communiceerde de BAM liever geen aantal.

BAM-voorzitter Rudi Thomaes reageerde verontwaardigd. ‘In Borgerhout zijn er 21 rijvakken en neemt de ring 160 meter in beslag. Daar heb ik Groen nog nooit over gehoord. Bovendien zijn we erg transparant. De plannen worden tijdens info-momenten getoond.’

Gedelegeerd bestuurder Jan Van Rensbergen gaf een verklaring voor het hoge aantal. ‘In de buurt van de Schijnpoort komen de zuidelijke ring en de E313 samen om vervolgens te splitsen naar de Oosterweelverbinding en de noordelijke ring. Daarbij komt een zogeheten hollandse knoop, een op- en afrittencomplex in de lengte. Dat is nodig om het verkeer snel op de ring te krijgen. Het hele project doet de stad zelfs 25 hectaren winnen.’

Oplossing sluipverkeer

Thomaes vond het vreemd dat Groen zich verzette tegen een oplossing die het sluipverkeer in Merksem, Deurne-Noord en Antwerpen-Noord tegengaat. Het hele complex, op de aanrijstroken na, kan in de toekomst ook worden overkapt. Wouter Van Besien: ‘Volgens de interne BAM-logica klopt dat. Maar dat is net het punt. Zo’n knooppunt maak je beter niet in de stad. Daarom vragen we dat die nieuwe Schelde-oeververbinding een stuk noordelijker komt.’

Groen blijft erbij dat de BAM zich te buiten ging aan ‘leugenachtige communicatie’. De partij wordt daarbij gesteund door Open VLD, die het ontslag van Van Rensbergen vroeg. Volgens Antwerps lijsttrekker Annemie Turtelboom munt de gedelegeerd bestuurder uit in ‘gebrekkige transparantie’. De relatie tussen de BAM en Open VLD raakte vorige week al onder spanning nadat de BAM het liberale alternatief had afgeschoten. Thomaes volhardde gisteren in de boosheid. Oosterweel-Noord scoort op het vlak van mobiliteit minder en kost uiteindelijk evenveel. (??? kan BAM weer niet tellen?) ‘Ik kan als verantwoordelijke van een overheidsbedrijf toch niet instemmen met een inferieur tracé?’

Deze afbeelding toont BAM

Turtelboom benadrukt dat haar voorstel betere cijfers haalt op vlak van ruimtelijke effecten en leefbaarheid. De liberalen vrezen vooral dat Oosterweel geen draagvlak heeft en daarom nooit kan worden gebouwd. Hun alternatief geldt als compromis en kan door een gefaseerde aanpak makkelijker financierbaar zijn. Daar hebben ze misschien een punt. Thomaes: ‘Oosterweel wordt het belangrijkste infrastructuurproject in Europa. Dit vergt een stabiel klimaat. Wij kunnen dit project moeilijker financieren als de politiek zich als een windhaan gedraagt.’

Bart Brinckman
De Standaard 15-05-2014
http://www.standaard.be/cnt/dmf20140514_01106242http://www.standaard.be/cnt/dmf20140514_01106242

Tags: