STANDPUNT. Autosector bloedt nu zelf, en dat wordt hoog tijd

kade rechteroever

 

De auto-industrie heeft jarenlang onze gezondheid belaagd om toch maar krachtigere en duurdere auto’s te kunnen verkopen. Als de autofabrikanten de cijfers over de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) niet hadden gemanipuleerd, dan had die vervuiling bijna de helft lager gelegen en zou de lucht die we inademen opmerkelijk gezonder zijn geweest. Dat echt compenseren lukt natuurlijk niet meer. Dat u zoveel extra vervuilde lucht hebt ingeademd, is niet terug te draaien.

 

Maar het is nu wel stilaan de beurt van de sector om te bloeden. Zo is in het Europees Parlement een uitstootreductie van CO2 met 40% tegen 2030 goedgekeurd. De beslissing moet wel nog de finale zegen van de lidstaten krijgen, waaronder Duitsland, maar de stemming was alvast niet naar de zin van de autolobby. Volgens Mark Pecqueur, expert autotechnologie aan Thomas More in Antwerpen, is het dan ook een drastische maatregel: “Je kunt CO2 ongeveer één op één gelijkstellen met vermogen. Dat komt dus neer op 40% minder vermogen of een verlaging van bijvoorbeeld 8 liter verbruik per 100 km naar 5 liter. Het wordt bekeken per automerk. De merken zullen met kleinere, hybride en elektrische auto’s de uitstoot van hun zware modellen kunnen compenseren, maar die moeten ze dan ook maken en verkocht krijgen.”

Nog deze week hebben in Duitsland Volkswagen, Mercedes, BMW en Audi hun teergeliefde dieselmarkt kunnen redden, maar tegen een prijs: dieselrijders die in vervuilde steden wonen, zullen hun oude diesel kunnen inruilen tegen een veel properder nieuw model met kortingen die tot 8.000 euro oplopen. Het was dat of met lede ogen toezien hoe diesels tegen steeds meer verbodsborden aanrijden. Mark Pecqueur pleit ervoor dat de Belgische overheden soortgelijke maatregelen opleggen aan autofabrikanten hier.

Uit zichzelf gaan ze dat niet doen. In een interview met De Tijd noemt BMW-topman Harald Krüger het “een specifiek Duits probleem”. Denkt Harald Krüger dat oudere dieselwagens in Antwerpen en Brussel alleen rozenwater uitstoten?

Pecqueur stelt met leedwezen vast dat het onze politieke bestuurders aan visie ontbreekt. Het kan best zijn dat deze discussie achterhaald is over tien jaar. Dat tegen dan propere zelfrijdende auto’s en andere technologische ontwikkelingen voor een omwenteling hebben gezorgd. Maar dat kan geen excuus zijn voor de passiviteit vandaag.

Dirk Hendrikx

 

Gazet van Antwerpen, 2018-10-04

https://m.gva.be/cnt/dmf20181003_03805213/standpunt-autosector-bloedt-nu...

Tags: