Rekeningvrijen

kade rechteroever

 

 

Dat files de laatste jaren zijn uitgegroeid tot een ‘passe-partout’-argument om ongeveer alles te rechtvaardigen, dat wist ik al: de aanleg van nieuwe wegen (in het land met het dichtste wegennet ter wereld), verkeerslichtenregelingen die doorstroming laten primeren op veiligheid, zwaar verkeer dat door dorpskernen en langs scholen wordt gestuurd, te laat komen op het werk of op een vergadering, autowrakken takelen met nog warme lijken (om de verloren levensjaren dadelijk weer in te halen), pechstroken inlijven als rijstroken (zodat wie pech heeft meteen dubbele pech heeft), de verstoring van de nachtrust van omwonenden om te laden en te lossen.

 

Net op het moment dat een mens denkt dat hij het allemaal gehad heeft, komt een prof micro-economie met de genadeslag: files als argument om minder kinderen te krijgen.

Geef toe. Zo’n gek argument is het nu ook weer niet. Toch niet voor iemand die oprecht meent dat mensen kinderen krijgen laten afhangen van de kinderbijslag. Rekeningvrijen, zoals dat dan heet.

Krijg er maar eens een speld tussen: hoe minder mensen, des te minder files. Logisch toch?

Hoewel. Hoe komt het dan dat ze in Sjanghai, ondanks intussen vier ringwegen en een rigoureuze eenkindpolitiek, meer dan ooit in de file staan?

En, omgekeerd, hoe kan het dan dat er in Singapore, waar 5,5 miljoen mensen op een kluitje wonen, zo weinig files zijn?

Misschien doen de eenvoudige heuristieken die wij hanteren in ons hoofd ‘veel mensen/veel problemen’ en ‘weinig mensen/weinig problemen’ de complexe werkelijkheid gewoon geen recht?

 

 

Geboortebeperking voor auto’s

Het fileprobleem verandert al fundamenteel als we alleen mensen tellen in plaats van auto’s. Want – eureka! – plots blijkt er dan geen capaciteitstekort, maar juist een gigantisch overschot. De ochtendfiles worden gekenmerkt door ‘autosolisme’, wat wil zeggen dat in de meeste wagens drie tot vier plaatsen onbezet zijn. Met andere woorden: dik 75 procent van de capaciteit aan zitplaatsen blijft domweg onbenut.

Zie erop toe dat alle auto’s volledig bezet zijn (in lijn met wat parlementslid Annick De Ridder ooit bepleitte voor het openbaar vervoer) en de files zijn geen files meer.

Ernstig. Het probleem van de bevolkingsexplosie verdient betere argumenten dan de fileproblematiek. In afwachting kunnen we misschien nadenken over een geboortebeperking voor auto’s. Als BMW aankondigt dat zijn nieuwste model born electric is, moet dat mogelijk zijn.

Kris Peeters
Mobiliteitsexpert. Auteur van o.m. ‘De file voorbij’

De Standaard 27-11-2013
http://www.standaard.be/cnt/dmf20131126_00858124 

Tags: