"Snelheid verlagen tot 70 km/u"

kade rechteroever

"Sp.a pleit ervoor om een snelheidsverlaging op de Ring in te voeren", zegt Toon Wassenberg, die op de zevende plaats staat van de Stadslijst. "We willen dat auto's en vrachtwagens er nog maar 70 kilometer per uur mogen rijden. Ik woon zelf op een halve kilometer van de Ring en hoor tot in mijn living het lawaai van voorbijrazend verkeer. Opvallend is dat als er een file staat, dat de geluidsoverlast serieus daalt. 's Avonds en 's nachts is er meestal vlotter verkeer en dan stijgt de geluidsoverlast. Als je de snelheid van het verkeer vermindert, daalt de geluidsoverlast ook. Dat is trouwens een maatregel die je snel kan invoeren en geen infrastructuurwijzigingen vraagt." Trager rijden leidt ook tot minder obstructies, wat het grote fileprobleem zou moeten doen afnemen. Wassenberg benadrukt dat de Ring geen stedelijke bevoegheid is. "Momenteel wordt de keuze van de Vlaamse regering voor de Oosterweelverbinding onderzocht. Ook de Ring zit in die studie. Het milieu-effectenrapport (MER) zou tegen het einde van dit jaar klaar zijn en de conclusies daarvan belanden dan opnieuw bij de Vlaamse regering. Later volgt nog het project-MER, de aanvraag van de bouwvergunning en de financiering. Dat duurt allemaal nog lang. Een snelheidsverlaging kan nu toch al wat zoden aan de dijk zetten." Volgens Wassenberg is het voor de sp.a niet noodzakelijk dat de Liefkenhoektunnel gratis wordt gemaakt voor al het verkeer. "Dat hoeft voor ons niet per se. Overigens is daar een akkoord voor nodig met heel Vlaanderen, want ook die beslissing kan je zo maar niet in Antwerpen nemen. In ieder geval moet je elke ingreep in de Liefkenshoektunnel combineren met slim rekeningrijden voor vrachtwagens op de Ring. Uit onderzoek blijkt immers dat als je die maatregel wél invoert, je op die manier verkeersstromen wel degelijk kan sturen."

(FM)
Het Laatste Nieuws 15-09-2012 pag. 42

 

Tags: