Spoortunnel in december klaar

kade rechteroever

Liefkenshoekverbinding krijgt wellicht koninklijke opening

Nog voor het einde van het jaar rijden er goederentreinen door de Liefkenshoekspoortunnel.
Infrabel legt nu met onderaannemers de laatste hand aan de eigenlijke spooruitrusting van het 765 miljoen kostende project.

Iets later dan aanvankelijk gepland, kort na het ingaan van de nieuwe dienstregeling in december, zal de nieuwe spoortunnel langs het Liefkenshoektraject officieel worden ingewijd.
Wellicht zal dat gebeuren door de koning. Bouwheer Infrabel zelf houdt het omzichtig bij hoog bezoek in de tweede week van december.
Wie langs de expresweg E34 en de Beverentunnel rijdt, zag het ongetwijfeld al: na meer dan vijf jaar enorme bouwwerken is nu de eindafwerking volop bezig van het grootste spoorproject in ons land. Na de ruwbouw is nu vrijwel overal ook het 16,2 kilometerlange spoor met al zijn bovenleidingen, eindeloze bekabeling en bovenal veiligheidssystemen vrijwel afgewerkt. Momenteel zijn dagelijks nog zowat vijftig tot honderd werknemers van tal van onderaannemers, vooral elektriciens en elektronica specialisten de laatste hand aan het leggen aan het project.


Uittesten kan beginnen

Ten laatste eind april zouden de laatste details afgewerkt moeten zijn en begint het maandenlange uittesten van alle systemen, inclusief het peperdure Europese sein inrichtingssysteem (ETCS). Vanaf mei wordt het geheel onderspanning gezet (3000 volt) en worden er lijnsnelheden tot 90 km/u uitgeprobeerd. Als dat allemaal gecertificeerd is, volgt - eveneens volgens het boekje - in het najaar nog een verplichte alarmoefening om de nooddiensten met alles vertrouwd te maken.
In alle signalisaties zal het kunstwerk steeds de Liefkenshoekspoortunnel zijn. Maar langszij liggen ook de Liefkenshoektoltunnel en de Beverentunnel voor de automobilisten. "Om verwarring te voorkomen zal het kunstwerk dan ook alleen voor intern gebruik én voor de hulpdiensten Antigoontunnel worden genoemd", licht woordvoerder van Infrabel, Fréderic Petit toe.
Niet alleen betekent deze spoorontsluiting 45 minuten tijdwinst voor de treinen die vanuit het oosten naarde Waaslandhaven moeten. Bovenal betekent dit voor de leefbaarheid tussen de Kennedytunnel en Berchem station tot Schijnpoort en de inwoners van Zwijndrecht en Melsele dat er op termijn tot 100 goederentreinen per dag minder zullen voorbij denderen.


PAUL VERBRAEKEN
Gazet van Antwerpen Waas & Dender27-02-2014 pag. 13

Tags: