Stikstofuitstoot nieuwe Euro-6 dieselwagens zes keer hoger dan toegelaten

kade rechteroever

De nieuwe Euro 6-norm voor dieselwagens, op de rollenbank maximaal 80 milligram per kilometer verzurende stikstofoxiden (NOx), wordt in het echte verkeer tot zes keer overschreden. Dat meldt de Bond Beter Leefmilieu (BBL) op basis van onderzoek van het Nederlandse onderzoeksbureau TNO.

Vandaag treden voor autoconstructeurs de nieuwe Euro 6-normen voor personenwagens in werking.

Uit een praktijktest van TNO bleek dat de uitstoot NOx op ongeveer 500 mg/km lag, hetzelfde niveau als van Euro 4 en Euro 5, en waarbij nieuwe dieselpersonenauto's zes keer zoveel uitstoten als toegestaan op de typekeuringstest in een labo. Op rollen voldeden de voertuigen wel, één voertuig doorstond ook met glans de praktijktest. "Testen in het echte verkeer geven dan ook veel slechtere resultaten dan de te rooskleurige testresultaten van autoconstructeurs", merkt Erik Grietens (BBL) op. "De hoge uitstoot is geen goed nieuws voor onze luchtkwaliteit."

De resultaten tonen volgens de BBL aan dat de overheid niet alle heil mag verwachten van een 'automatische' verbetering van de luchtkwaliteit door technologische verbeteringen aan nieuwe wagens. "Zolang de Europese testcyclus niet wordt herzien om zo de norm in reële rijomstandigheden af te dwingen, blijven aanvullende maatregelen om het verkeer te beperken noodzakelijk."

Beweren dat technologische vooruitgang geen effect heeft op de uitstoot van wagens, is volgens de Belgische Automobiel- en Tweewielerfederatie Febiac 'klinkklare nonsens'. "In een labo op de rollenbank voldeden de voertuigen aan de norm, sommige voertuigen in de praktijktest ook", zegt woordvoerder Joost Caesemans. "Euronorm na euronorm doen we grote stappen vooruit op vlak van CO2-uitstoot, maar ook op vlak van roetdeeltjes en met de Euro 6-norm op vlak van NOx."

Febiac merkt voorts op dat enkel laboresultaten bepalen of een voertuig aan de norm voldoet en verduidelijkt dat die het ook mogelijk maken om vergelijkingen te maken. "Je kan een sector ook niet verwijten dat er producten gemaakt worden die beantwoorden aan de huidige normen", aldus nog Febiac.
 

Bron: Belga

De Morgen 01-09-2014
http://www.demorgen.be/dm/nl/5397/Milieu/article/detail/2023708/2014/09/01/Stikstofuitstoot-nieuwe-Euro-6-dieselwagens-zes-keer-hoger-dan-toegelaten.dhtml

Tags: