Strengere regels voor uitstoot benzinewagens

kade rechteroever

Autobouwers krijgen geen uitstel 

 

Vanaf september volgend jaar moeten nieuwe automodellen een filter tegen ultrafijn stof hebben. Autobouwers hadden om uitstel gevraagd, maar krijgen dat niet.

 

Vanaf september volgend jaar zullen nieuwe modellen van benzinewagens ook getest worden op de uitstoot van ultrafijn stof. De lidstaten gingen gisteren akkoord met een voorstel van de Europese Commissie daarover. Autoconstructeurs hadden om uitstel gevraagd, maar dat kregen ze dus niet.

De nieuwe test is een onderdeel van de RDE of Real Driving Emissions-test. Europa wil dat de gemeten uitstootwaarden van wagens beter aansluiten bij de realiteit en gaat daarom ook testen op de weg, en niet alleen in een lab.

Voor diesels zijn er al enkele hordes genomen in het dossier. Zo zal de waarde van het schadelijke NOx op de weg worden getest en zal de marge die bouwers krijgen steeds kleiner worden.

 

De kleinste kankerverwekkende deeltjes van fijn stof zijn in even grote mate aanwezig bij benzine

 

Nu wordt het pakket dus uitgebreid naar ultrafijn stof van benzinewagens. Fijn stof wordt gewoonlijk vooral geassocieerd met diesel, maar de kleinste kankerverwekkende deeltjes zijn in even grote mate aanwezig bij benzine en zouden nog schadelijker voor de gezondheid zijn. Volgens Europa is ultrafijn stof jaarlijks verantwoordelijk voor duizenden vroegtijdige overlijdens. Niet alleen auto’s, maar bijvoorbeeld ook printers en sigarettenrook zijn bronnen van ultrafijn stof.

De Commissie legt niet op welke technologie autobouwers moeten gebruiken om de uitstoot te verminderen, maar in de praktijk zullen dat filters zijn, die nu ook al voor diesels gebruikt worden.

Alle nieuwe modellen die vanaf september 2017 op de markt komen, zullen zo’n filter moeten hebben, zegt de commissaris voor Industrie, Elzbieta Bienkowska. Vanaf september 2018 geldt de regel voor elke nieuwe wagen die op de markt komt.

Autobouwers hadden ervoor gepleit die deadline nog wat vooruit te schuiven. Er was te weinig tijd om de nodige aanpassingen te doen, argumenteerde de Europese federatie ACEA. Maar daar gaat Bienkowska niet in mee. ‘Autobouwers moeten nu al de nodige filters installeren.’

De lidstaten volgden haar: 23 van hen stemden voor het pakket.

De datum blijft behouden en er komt een foutenmarge van 50 procent. Daarnaast zullen automakers ook duidelijk moeten aangeven hoe goed ze het doen op de meer representatieve testen.

Eerder deze week kwam een parlementaire onderzoekscommissie naar ‘dieselgate’ nog tot de conclusie dat de strengere tests jarenlang werden afgeremd.

(gdc)
De Standaard 21-12-2016
http://www.standaard.be/cnt/dmf20161220_02637692

     

Tags: