Tijd voor een paar juiste vragen

kade rechteroever

De tijd is rijp om de toekomst van de Antwerpse luchthaven onder de loep te nemen


Twee economische dossiers kwamen op dezelfde dag samen voor het voetlicht: de Antwerpse haven en de Deurnse luchthaven. De haven met de aanstelling van de nieuwe havenbaas Jacques Vandermeiren. In het najaar volgt hij huidig CEO van het Havenbedrijf Eddy Bruyninckx op.
 

 De uitdagingen – zoals dat dan heet op zo’n moment – zijn legio. De haven is en blijft een van de belangrijkste economische motoren achter de Vlaamse welvaart. En dus moet de haven groeien, om haar positie op de internationale markt te consolideren en – als het even kan – nog te versterken. In het beste geval leidt dat tot een moeizaam, maar door iedereen gedragen evenwicht tussen economie en ecologie, tussen wat we willen hebben en wat we willen houden. Dat Jacques Vandermeiren tijdens zijn maiden speech aankondigde daarvoor ook met de actiegroepen te willen overleggen, is alvast een intelligente insteek. We weten allemaal tot wat een gebrek aan dialoog kan leiden in dergelijke gevoelige dossiers.
 

 Niet alleen Oosterweel, maar ook de luchthaven van Deurne is daar een pijnlijk voorbeeld van. De aangekondigde dood – en wie weet de schielijke verrijzenis – van luchtvaartmaatschappij VLM zet dit dossier andermaal haarscherp op de kaart. En uiteraard laait de discussie tussen de voorstanders van Antwerp Airport en de tegenstanders van ‘het vliegveldje van Deurne’ weer in alle hevigheid op. Een discussie die allang verworden is tot een karikatuur. Niemand wil zijn eigen Grote Gelijk nog ter discussie stellen. En dat is nu net wat er moet gebeuren.
 

 Misschien is de tijd wel rijp om aan een aantal onafhankelijke experts – in economie, ecologie, mobiliteit, volksgezondheid en stadsontwikkeling, bijvoorbeeld – te vragen om de toekomst van de Antwerpse luchthaven onder de loep te nemen. Om onbevangen vragen te stellen. 

Heeft een regionale toeristische luchthaven (want dat is het geworden) op langere termijn wel een toekomst, met Charleroi, Brussel en Eindhoven zo dichtbij? 
Hoeveel belastinggeld is er al geïnvesteerd en hoeveel leverde dat op voor die belastingbetaler? 
Welke investeringen zijn nog nodig en wat is de verwachte return on investment? 
Zijn videoconferenties en uitgebouwde hogesnelheidslijnen een valabel alternatief voor zakenvluchten? 
Levert een duurzame kmo-zone op die plek nu meer of minder jobs op?
 

En zo kunnen we er nog wel een paar bedenken. De juiste vragen met goede antwoorden, ze willen wel eens leiden tot voortschrijdend inzicht waar beide kampen beter van worden.
 

 Hé, waarom geen intendant voor de luchthaven?

Wim Daeninck
Gazet van Antwerpen 24-06-2016
http://www.gva.be/cnt/dmf20160624_02354507/de-tijd-is-rijp-om-de-toekomst-van-de-antwerpse-luchthaven-onder-de-loep-te-nemen

Tags: