Toekomstverbond

Het is vijf voor twaalf voor een duidelijk plan dat tegen 2030 de modal shift - 50% autoverkeer en 50% alternatieve vervoerswijzen - regelt voor de ruime Antwerpse regio. Want overkappen zonder die modal shift wérkt niet. Dat zegt Manu Claeys van de burgerbeweging StRaten-Generaal. Nog voor de verkiezingen moet dat Routeplan er zijn, zegt hij, anders zitten de nieuwe  gemeentebesturen misschien niet op dezelfde lijn om die modal shift te realiseren, en kan het hele plan in duigen vallen.

De collectieve klacht bij de Raad van State  tegen het Oosterweelproject is van de baan. Nadat stRaten Generaal in juni zijn verzet opgaf hebben de vier andere partijen dat afgelopen week ook gedaan. Ademloos , Joke Laukens uit Antwerpen en Steven Vervaet en Greet Bergmans uit Zwijndrecht.

“Wat de intendant zegt klopt niet: Ook mét een overkapping is het relevant hoeveel auto’s er op de ring rijden.”

Staat iedereen nu op dezelfde lijn wat betreft de mobiliteitsplannen voor Antwerpen? Want de actiegroepen Ademloos en Straten-Generaal schaarden zich mee achter het Toekomstverbond, maar er loopt wel nog altijd een procedure bij de Raad van State. Die zou nog altijd een bom kunnen leggen onder de plannen voor de Antwerpse ring. Zonet was er een persconferentie over wat de actiegroepen en de burgers die naar de Raad van State stapten, nu gaan doen.

Op 15 maart 2017 werd in het Oosterweeldossier een overeenkomst gesloten tussen de aktiegroepen (stRaten-generaal, Ademloos, Ringland) en de Vlaamse overheid.  Vanaf nu zou gekeken worden naar een gereduceerde Oosterweelverbinding en naar een het verminderen van het autogebruik in en rond Antwerpen. Er zou ook werk gemaakt worden van de overkapping van een groot deel van de ring.

 

Overkappingssecondant maakt Voorkempen niet veel wijzer

Waar ligt die, de Hoogmolenbrug?” Toen Matthias Blondia, secondant van overkappingsintendant Alexander D’Hooge, dit antwoord gaf op een vraag uit het publiek, was het meteen duidelijk dat de aanwezigen op de infosessie over de gevolgen van het toekomstverbond voor de Voorkempen niet veel wijzer zouden worden.

Pages