Toekomstverbond

Kon je er maandag niet bij zijn of wil je de presentaties eens rustig herbekijken? Zie hieronder de video's, te bekijken met de slides van de presentaties die je ook hieronder vindt (in het blauw):

Twee weken geleden stelden de drie burgerbewegingen op de Roma-avond van Ringland met een helder filmpje hun voorkeurscenario voor de eerste fase van de overkapping voor. Inmiddels is overkappingsintendant Alexander D’Hooghe klaar met zijn slotrapport voor de regering.

Het is vijf voor twaalf voor een duidelijk plan dat tegen 2030 de modal shift - 50% autoverkeer en 50% alternatieve vervoerswijzen - regelt voor de ruime Antwerpse regio. Want overkappen zonder die modal shift wérkt niet. Dat zegt Manu Claeys van de burgerbeweging StRaten-Generaal. Nog voor de verkiezingen moet dat Routeplan er zijn, zegt hij, anders zitten de nieuwe  gemeentebesturen misschien niet op dezelfde lijn om die modal shift te realiseren, en kan het hele plan in duigen vallen.

De collectieve klacht bij de Raad van State  tegen het Oosterweelproject is van de baan. Nadat stRaten Generaal in juni zijn verzet opgaf hebben de vier andere partijen dat afgelopen week ook gedaan. Ademloos , Joke Laukens uit Antwerpen en Steven Vervaet en Greet Bergmans uit Zwijndrecht.

“Wat de intendant zegt klopt niet: Ook mét een overkapping is het relevant hoeveel auto’s er op de ring rijden.”

Staat iedereen nu op dezelfde lijn wat betreft de mobiliteitsplannen voor Antwerpen? Want de actiegroepen Ademloos en Straten-Generaal schaarden zich mee achter het Toekomstverbond, maar er loopt wel nog altijd een procedure bij de Raad van State. Die zou nog altijd een bom kunnen leggen onder de plannen voor de Antwerpse ring. Zonet was er een persconferentie over wat de actiegroepen en de burgers die naar de Raad van State stapten, nu gaan doen.

Op 15 maart 2017 werd in het Oosterweeldossier een overeenkomst gesloten tussen de aktiegroepen (stRaten-generaal, Ademloos, Ringland) en de Vlaamse overheid.  Vanaf nu zou gekeken worden naar een gereduceerde Oosterweelverbinding en naar een het verminderen van het autogebruik in en rond Antwerpen. Er zou ook werk gemaakt worden van de overkapping van een groot deel van de ring.

 

Pages