“Tolverlaging is nodig, maar files gaan blijven”

kade rechteroever

De drastische verlaging van de tol 's nachts aan de Liefkenshoek- tunnel wordt door de transporteurs uiteraard toegejuicht. Tegelijk blijven er vragen bij het effect op de mobiliteit rond Antwerpen.

Zowel kleine en grote transporteurs als hun beroepsfederaties verwelkomen de nachtelijke tariefverlaging vanaf 1 juli. “Zeer goed”, meent Lode Verkinderen van de beroepsvereniging Transport en Logistiek Vlaanderen (TLV). “Belangrijk is ook dat de NV Tunnel Liefkenshoek zelf de kosten van deze verlaging op zich neemt. Dat is een aanwijzing dat ze er structureel iets aan willen doen. Vroeger nam het gewest die kosten steeds tijdelijk over en doofde dit uit.”

“Op kleine afstanden is dit zeker een belangrijke verlaging. Als dit ertoe kan leiden dat de vrachtwagens de meest filegevoelige uren vermijden, des te beter. Maar het succes van de 24 urenopening van het Deurganckdok staat of valt niet met die verlaging. Veel doorslaggevender zijn de uren aanschuiven die men kan vermijden. Dat betekent ook dat we 's nachts bij de klanten terecht moeten kunnen, want enkele uren wachten heeft evenmin zin. Heel de keten moet volgen. Dat heeft tijd nodig. Maar ik durf nu al wel stellen dat het effect op de files overdag zowel nu als over twee maanden nihil zal zijn. De Antwerpse Ring en de route naar de Liefkenshoektunnel zijn nu veelal verzadigd. Die honderden containers minder overdag zullen daar een verwaarloosbaar effect op hebben. De enige duurzame oplossing rond Antwerpen is bijkomende infrastructuur.”

Zelf omrekenen

Voor Philippe Degraef van Febetra, de Koninklijke Federatie van Belgische Transporteurs, is de verlaging “een belangrijke stap, zeker omdat de verbetering van de infrastructuur niet voor morgen is”. “Dit helpt om de bestaande infrastructuur beter te benutten, maar één geïsoleerde wonderoplossing is er niet”, zegt Degraef.

Ook Kurt Joosen (Transport Joosen) juicht de verlaging toe. Tegelijk vraagt hij zich af waarom die verlaging pas op 1 juli ingaat. “Wij krijgen nu elke maand gedetailleerde facturen per chauffeur en per kaart. Met een eenvoudige formule moet het voor de transporteur toch mogelijk zijn om zelf een omrekening te maken.”

“Niet goed voor kleine bedrijven”

Chris Delcroix van DBT Logstics Kalmthout meent dat de kleinere transporteurs de druk zullen voelen van de klanten om vroeger en dus wat goedkoper hun containers op te halen. “Ik zie daarbij vooral een praktisch probleem. Als ik nu een chauffeur om 6u een container laat ophalen aan het Deurganckdok om die bijvoorbeeld naar Tongeren te brengen, dan zit die hoe dan ook in de ochtendspits. Met vroeger op te halen, rond bijvoorbeeld 4 of 5u, kan je dus dankzij die vroegere openingstijden de spitsuren vermijden. Mooi, maar alleen de grotere jongens met veel chauffeurs kunnen zich dit veroorloven. Als mijn chauffeur zich bijvoorbeeld al om 2u 's nachts moet aanmelden, moet hij wegens de rusttijd van negen uren al om 17u gaan slapen. Dat is niet doenbaar”, vindt Delcroix.

Paul Verbraeken, GVA, p.9 - 07-04-2017

Tags: