140 miljoen euro meer voor mobiliteit in Vlaanderen

kade rechteroever

Vlaanderen investeert 36 miljoen extra in Oosterweel

 

Vlaanderen investeert dit jaar nog eens 36 miljoen extra in Oosterweel. Het geld gaat naar voorbereidende werken. Daarnaast kan de Vlaamse regering ook het budget voor wegenbouw verhogen, met minstens 100 miljoen. En dat dankzij de kilometerheffing voor vrachtwagens, een maatregel die dit jaar voor het eerst wordt ingevoerd. Ook De Lijn krijgt vier miljoen euro extra.

ATV 26-01-2016
http://atv.be/nieuws/vlaanderen-investeert-36-miljoen-extra-in-oosterweel

 

Vlaanderen investeert de komende anderhalf jaar 140 miljoen euro in wegen en openbaar vervoer.
 

Dankzij de kilometerheffing voor vrachtwagens kan de Vlaamse regering het budget voor wegenbouw (350 miljoen euro in 2015) met minstens 100 miljoen euro verhogen in 2017. Daarnaast wordt dit jaar 36 miljoen euro extra uitgetrokken voor voorbereidende werken van het Oosterweelproject in Antwerpen. De Lijn krijgt 4 miljoen extra.
 
‘We hebben bespaard, maar als regio zorgen we ervoor dat we meer over hebben voor de broodnodige investeringen in wegen’, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). Hij herhaalt dat er geen sprake van kan zijn dat Vlaanderen tussenkomt in de financiering van de renovatie van de Brusselse tunnels. ‘We vragen de Brusselaars en de Walen toch ook niet dat ze betalen omdat ze over de E40 in Vlaanderen rijden?’
 
De kilometerheffing voor vrachtwagens zou Vlaanderen op kruissnelheid jaarlijks ongeveer 500 miljoen euro opbrengen. Dat daarvan 100 miljoen euro terugvloeit naar mobiliteit, lijkt op het eerste gezicht relatief weinig. Maar er zijn heel wat opstartkosten en de inkomsten van het eurovignet vallen weg. Tot nu toe werd de hele opbrengst van dat eurovignet gebruikt voor de algemene uitgaven.
 
Symbolische waarde
 
De 4 miljoen euro investeringen extra bij De Lijn hebben ook een symbolische waarde. Ze werden mogelijk gemaakt door de invoering van de Omnipas 65+, de betalende pas voor 65-plussers. Die pas was vroeger gratis. Men ging ervan uit dat 300.000 65-plussers (een op drie van de doelgroep) bereid zouden zijn 50 euro te betalen. Het blijken er nu al 331.000 te zijn. ‘De invoering van een redelijke prijs heeft het respect voor het product en De Lijn verhoogd’, aldus Weyts.
 
Oppositiepartij Groen vindt dat de Vlaamse regering een verkeerde keuze maakt door slechts 4 miljoen euro extra uit te trekken voor De Lijn. 'En dat terwijl het negenvoudige van dat bedrag gaat naar het Oosterweelproject, dat bij de Antwerpenaren geen draagvlak heeft', laakt Vlaams fractieleider Björn Rzoska.
 
'Wie binnenkort staat te wachten op een bus of tram, weet nu dat het is omdat de regering van N-VA, Open VLD en CD&V bussen en trams een detail vinden', klaagt Rzoska. 'Dit toont perfect hoe de Vlaamse regering denkt: miljoenen euro's in een megaproject zonder draagvlak steken, maar de gewone tram- en busgebruiker in de kou laten staan.' De partij vindt dat ook een vreemde keuze in het licht van de recente Klimaattop in Parijs.


Patrick Luysterman
De Tijd 26-01-2016
http://www.tijd.be/politiek_economie/belgie_vlaanderen/140_miljoen_euro_meer_voor_mobiliteit_in_Vlaanderen.9724629-3137.art

 

Vlaanderen pompt 140 miljoen extra in mobiliteit

De komende anderhalf jaar investeert de Vlaamse regering 140 miljoen euro in wegen en openbaar vervoer. Dat meldt De Tijd.

‘We hebben bespaard, maar als regio zorgen we ervoor dat we meer over hebben voor de broodnodige investeringen in wegen’, aldus Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA).

Het budget voor wegenbouw wordt in 2017 met minstens 100 miljoen euro verhoogd. Daarvoor haalt de Vlaamse regering het geld bij de kilometerheffing voor vrachtwagens. Die heffing zou jaarlijks ongeveer 500 miljoen euro moeten opbrengen.

Daarnaast trekt de regering 36 miljoen euro extra uit voor de voorbereidende werkzaamheden van het Antwerpse Oosterweelproject.

De Lijn krijgt 4 miljoen extra investeringen. Dat geld haalt de regering uit de tariefverhoging en dan vooral het afschaffen van de gratis bussen voor 65-plussers. ‘De invoering van een redelijke prijs heeft het respect voor het product en De Lijn verhoogd’, zegt Weyts.

Weyts herhaalde ook dat Vlaanderen niet mee wil betalen aan de renovatie van de Brusselse tunnels.

Oppositiepartij Groen vindt dat de Vlaamse regering te weinig geld steekt in het openbaar vervoer. Slechts 4 miljoen euro extra voor De Lijn terwijl het negenvoudige daarvan naar het Oosterweelproject gaat, laakt Vlaams fractieleider Björn Rzoska.

jvt
De Standaard 26-01-2016
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160126_02090384

 

Weyts pompt 140 miljoen extra in Vlaamse mobiliteit

 

Vlaanderen investeert dit en volgend jaar 140 miljoen euro extra in wegen en openbaar vervoer. Dat schrijft De Tijd en is bevestigd aan onze redactie. Zo komt er meer geld voor de infrastructuur van grote verkeersassen en zal de capaciteit van De Lijn worden opgeschroefd. Een groot deel van de koek komt van de kilometerheffing voor vrachtwagens.

Vanaf april dit jaar betalen vrachtwagens met een maximaal toegelaten massa van meer dan 3,5 ton een kilometerheffing op de autosnelwegen. Dat moet jaarlijks een half miljard opleveren, 100 miljoen daarvan vloeit terug naar onze wegen.

"We gaan daarmee vooral investeren in de weginfrastructuur van de grote verkeersassen. We denken niet alleen aan het oplossen van de mobiliteitsproblematiek rond Antwerpen, maar ook aan Brussel en dan specifiek de Ring rond Brussel", zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). Voor alle duidelijkheid: voor Weyts is er geen sprake van een financiële tussenkomst vanuit Vlaanderen voor de lamentabele toestand van de tunnels in de hoofdstad.

Ook het Oosterweelproject in Antwerpen krijgt extra geld: 36 miljoen euro voor voorbereidende werken.

Meer capaciteit bij De Lijn

De Vlaamse regering pompt ook 4 miljoen extra in vervoersmaatschappij De Lijn. Dat geld haalt minister Weyts uit de tariefverhoging, met name uit het afschaffen van de gratis bussen voor 65-plussers.

"Bij de extra investeringen bij De Lijn denken we vooral aan het verhogen van de capaciteit. Vooral in de steden is er een extra vraag en daar willen we aan tegemoetkomen. Vandaar 4 miljoen extra die we bijkomend kunnen investeren", aldus Weyts.

"Regering-Bourgeois laat bus- en tramgebruiker in de kou staan"

De Vlaamse oppositiepartij Groen is alvast niet te spreken over de keuze van de Vlaamse regering om van de 140 miljoen slechts 4 miljoen euro te investeren in De Lijn.

“Dat terwijl de regering het negenvoud daarvan, 36 miljoen euro extra, uittrekt voor het Oosterweelproject in Antwerpen, dat bij de Antwerpenaar geen draagvlak heeft”, zegt fractieleider Björn Rzoska.

“Wie binnenkort lang staat te wachten op een bus of tram, weet nu dat het is omdat de regering van N-VA, Open VLD en CD&V bussen en trams een detail vindt”.

Ook de SP.A is alles behalve tevreden: "Van de 315 miljoen inkomsten uit de kilometerheffing in 2017, investeert de Vlaamse regering nul euro in duurzame mobiliteit", zegt fractieleider Joris Vandenbroucke.

Gianni Paelinck
VRT Nieuws 26-01-2016
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2556188 

Tags: