Twee werelden

kade rechteroever

Ooit spraken wij schande van regimes die muren bouwden om hun onderdanen in het land te houden. Vandaag doen wij op grote schaal en zonder blozen hetzelfde om onze burgers te beschermen tegen de verkeersellende. Nobel doel, met een wrang smaakje. Een muur die de wereld in twee helften opdeelt: één voor autoverkeer, één voor mensen. Of één om te razen en één om uit te blazen, zo kan je het ook zeggen.
 
Met deze muur is trouwens nog wat meer aan de hand. Hij bevindt zich in Zonhoven, op de Limburgse Noord-Zuidverbinding, dat is het antwoord dat veertig jaar geleden werd bedacht op een probleem uit die tijd. Recent kwam er deze brug, om een gevaarlijk kruispunt weg te werken. Dit soort wegen verbindt nu eenmaal niet alleen, ze scheidt ook. Als genereus toemaatje kwam er een busbaan en, helemaal bovenaan, waar de muur een hoek maakt, zelfs een bushalte. Daar kunnen kwieke reizigers naartoe klimmen via een trap. Een kwiekwin, zoals dat heet in het jargon. Minder kwieke reizigers moeten maar naar een bushalte verderop – euh- lopen. We kunnen niet allemaal winnaars zijn.
 
Maar er is nog meer. Of beter: minder. Met de bouw van de brug werd in één moeite het fietspad langs de weg opgebroken. Weg fietspad! Maar niet weg fietsers, natuurlijk. Die zijn nu, uitgerekend op de Noord-zuid-verbinding, het noorden kwijt.
 
Nog even geduld, zo leerde navraag. Het antwoord komt er binnenkort. De wegwijzers zijn besteld en binnenkort worden ze geplaatst. Dan is het probleem opgelost, wordt mij verzekerd en ik wou dat ik daar ook zo zeker van kon zijn. Want een fietsroute die zichzelf uitwijst lijkt me altijd beter dan eentje die met wegwijzers van ondertiteling moet worden voorzien. “Ja, maar het is geen hoofdroute voor fietsers,” is de uitleg die ik kreeg, “en voor fietsers is het leuker om door het dorp te rijden.”
 
Zal wel zijn, als je daar moet zijn. Als je gewoon van het zuiden naar het noorden wil (of omgekeerd), is de weg rechtdoor de eenvoudigste en de meest logische. De mond vol hebben van fietssnelwegen en tegelijkertijd een bestaande directe fietsverbinding elimineren – misschien ligt het aan mij, maar ik vind het vreemd.

Kris Peeters 19-11-2013
http://deanderekrispeeters.wordpress.com/2013/11/19/twee-werelden/

Tags: