U hebt uw bestemming bereikt. Welkom in het hart van Antwerpen.

kade rechteroever

De oude signalisatie van het parkeergeleidingsysteem verdwijnt. De GAPA geeft toe dat die eigenlijk nooit gewerkt heeft. Dus, dan maar vervangen door nieuwe!

Jawel, er komt een nieuwe poging om zoveel mogelijk auto’s zo efficiënt mogelijk bij de parkings in de stad te brengen.

Kijk, en daar zijn we dus niet blij mee. Dit houdt het patroon in stand van automobiliteit tot in de stad. Auto’s schuiven aan om het centrum binnen te geraken. Parkings lopen vol. Parkings lopen over. Auto’s, rijdende en stilstaande, bezetten de stad.

En ach, Park&Ride Parkings rond de stad worden opgenomen in “het systeem”. Druppel op een hete plaat. Cijfers over de doeltreffendheid heb ik nog nooit gezien…

Het alternatief? Parkings in de stad duurder maken! Een tol heffen voor wie mordicus met de auto tot in het hart van de stad wil! Populair is dat niet. Moord en brand zal geschreeuwd worden, compleet met gehuil over vrijheid en asociale privileges “voor de rijken”.

Flauwe kul natuurlijk. En een gebrek aan verbeelding om oplossingen te zien waar iedereen beter van wordt. Mobiliteit moet voor iedereen een basisrecht blijven, daar is geen discussie over. Maar wie wordt er beter van het status quo, een stad vol auto’s? Moeten we niet verder denken dan onze neus lang is?

Fietsersbond Antwerpen 23-02-2011
http://fietsantwerpen.wordpress.com/2011/02/23/946/

 

 

Parkeerbedrijf gaat geleidingssysteem vervangen

Het Gemeentelijk Autonoom Parkeerbedrijf Antwerpen (Gapa) trekt 1,2miljoen euro uit om het oude parkeergeleidingssysteem te vervangen. Dit jaar nog wordt gestart met de eerste fase.

Het oude geleidingssysteem doet het al 2,5jaar niet meer en heeft eigenlijk nooit naar behoren gewerkt. Tien jaar na de installatie zijn er dus plannen voor een nieuwe methode. Tegen 21maart moeten de offertes van de geselecteerde kandidaten binnen zijn. Nog voor de zomer beslist een jury, bestaande uit leden van Gapa en van een studiebureau, welke kandidaat zijn plannen mag uitvoeren. Zo hoopt Gapa dat nog dit jaar kan worden gestart.

Het gidsen van het verkeer zal verder van de binnenstad liggen dan nu het geval is. ‘Zo willen we ook de park-and-rides aanduiden. Parkeerplaatsen dus buiten de stad die automobilisten toelaat hun wagen aan de kant te laten en met het openbaar vervoer hun weg naar de stad voort te zetten', zegt Eric Dubois, afgevaardigd bestuurder van Gapa. ‘Ten tweede kunnen we nu rekening houden met het wijkcirculatieplan van de stad. Een plan dat tien jaar geleden nog niet bestond.'

vvb
Het Nieuwsblad 23-02-2011
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=KE36N0OF

Tags: