VAB uit kritiek op plannen om oude dieselwagens te bannen

kade rechteroever

nvdr : Een VDAB filmploeg ging op onderzoek naar parkeerbeleid in Bologna.

In een 3 minuten durend fillmpje kan u zien hoe het Italiaanse Bologna het stedelijk autoverkeer met ruim 30 % (!)

verminderde met ongelooflijk simpele, maar efficiënte recepten.

Het is natuurlijk minder modieus dan een LEZ, maar ongelooflijk veel efficiënter.

 

De maatregelen van de stad Antwerpen om vervuilende wagens vanaf 2016 uit de binnenstad te weren, zijn onvoldoende. Dat zegt de Vlaamse Automobilistenbond (VAB). “Slechts 10% van het wagenpark zal worden geweerd, en dus niet 25%.” 

De stad laat vanaf 2016 enkel nog benzinewagens van na 1992, dieselwagens met een roetfilter van na 2001 en vrachtwagens met een roet- filter van na 2000 gratis de zone tussen de Scheldekaaien en de Singel in. Volgens N-VA-schepen Nabilla Ait Daoud zou een kwart van de auto’s daardoor moeten worden aangepast. Maar Maarten Matienko, woordvoerder van VAB, zegt dat het cijfer een grove overschatting is. “Antwerpen zegt dat tien procent van alle dieselwagens ouder is dan vijftien jaar. Dat klopt niet”, zegt Matienko.

“Op 3,2 miljoen wagens die in Vlaanderen zijn ingeschreven, zijn er 81.000 dieselwagens ouder dan vijftien jaar. Dat is 2,5%. En er is nog een fout cijfer. De stad zegt dat 15% van de wagens dieselwagens zonder roetfilter zijn. In werkelijkheid is het 7%. Dus in totaal komt niet 25% van het wagenpark in aanmerking, maar nog geen tien procent.”

Lees meer in Gazet van Antwerpen - Regio Stad

CHRISTOF WILLOCKX
Genrebeeld EPA

 

 

 

 

Tags: