Vluggertje

kade rechteroever

De Oosterweelverbinding is overbodig geworden, brug noch tunnel zijn nodig, Kris en Hilde hebben het probleem van de files in Antwerpen opgelost: een fietspad langs de E 34 in Deurne. Aan het Rivierenhof. Het was te verwachten, van een koppel dat elk weekend samen gaat fietsen en ons via Twitter nauwgezet op de hoogte houdt van dat gezondheidsbevorderend overspel op twee wielen. Zo weten ze bij hen thuis ook waar ze zitten.

Er waren natuurlijk nog andere maatregelen, 32 om precies te zijn, waarvan 13 'quick wins' die al gerealiseerd kunnen worden binnen een paar maanden, nog voor de redactie van Het Nieuwsblad met haar schrijfmachines en boterhammendozen de collega’s van de Frut uit hun kantoren heeft verjaagd. Bij die 13 quickies, vluggertjes à la Crevits, baart dat fietspad het grootste opzien. Het is gissen naar de bedoeling, maar wellicht hoopt het Vlaamse koningskoppel dat de Deurnenaren voortaan de auto in de garage zullen laten en massaal met de fiets naar hun werk of naar de Carrefour zullen rijden.

Dat is de Deurnenaar slecht kennen. Zo de Antwerpenaar in het algemeen al niet bekendstaat om zijn coöperatieve inborst, dan is hij toch een toonbeeld van flexibiliteit en goede wil in vergelijking met een inwoner van Deurne. Die zal nog liever het vliegtuig nemen, op zijn eigen Antwerp Airport, dan de fiets. Bart De Wever woont in Deurne. En de Royal Antwerp Football Club, de oudste club van het land, heeft er zijn thuishaven, een prehistorisch relict dat recentelijk gesloten werd omdat na het dak nu ook de vloer is ingestort. Hoe de tribunes dan toch nog overeind bleven staan is een mirakel van het niveau Vitosha Sofia, maar weet dat de stadsingenieurs in de jaren dertig van de vorige eeuw voor sterkere stunts hebben gezorgd.

Nu moet u niet denken dat langs die E34 een gewoon Vlaams fietspad zal worden aangelegd, wat betekent: te smal en vol putten en bulten. Neenee, het wordt een fietspad met een ongelijkvloerse kruising! Aan de Ruggeveldlaan, of all places.

'Wat is een ongelijkvloerse kruising?', zult u als verstokte automobilist ongerust willen weten, maar uw Kaaiman is hier al met het antwoord: een ongelijkvloerse kruising is het tegendeel van een gelijkvloerse kruising. Ze houdt in dat de gehate autobestuurder er zijn chassis op kapot rijdt. Dat zorgt voor meer werkgelegenheid in de sector van de garagisten en heeft dus een gunstig gevolg voor onze economie en onze begroting, de enige maatregel van Kris Peeters met een dergelijk positief effect. Er wordt op hetzelfde fietspad overigens ook een ongelijkvloerse kruising met de tramlijn gemaakt, wat dan weer veronderstelt dat u met uw fiets eerst een luchtsprongetje maakt, zoals Sven Nys over de balkjes, vooraleer door tram 5 overreden te worden.

Om de files rond Antwerpen te vermijden is er maar één middel: tolheffing. En als dat niet mag vanwege de verkiezingen, leg dan extra rijstroken aan. Of nieuwe wegen, liefst dwars door de woonwijken van de bakfiets-Vlamingen. Het kan ook eenvoudiger, we citeren professor Chris Tampère, deskundige verkeer en infrastructuur: 'Een nieuwe spitsstrook of een langere invoegstrook kunnen onmiddellijk resultaat opleveren. Met een likje verf kun je op veel plaatsen al veel winst boeken.'

Vandaar een 14de quick win, geleverd door Kaaiman: een pot Stelatex. Wij adviseren een emmer van 5 liter Stelmide MB 512N, goed dekkend, alkalivast, waterwerend en stofdroog na twee uur. Best lila of turquoise, die staan deze week in reclame in de Hubo aan de Turnhoutsebaan. Om begrijpelijke redenen.
Koen Meulenaere
De Tijd,
12 Nov. 2013, pagina 10

Bedrijven vinden quick wins onvoldoende

De Antwerpse ondernemers nemen geen genoegen met de zogenaamde quick wins om het fileleed in en rond de stad te verzachten. In afwachting van een structurele oplossing voor het mobiliteitsprobleem kwam minister-president Kris Peeters (CD&V) vorige week met 33 kleinere maatregelen op de proppen zoals extra spitsstroken en het optimaliseren van op- en afritten.

De oppositie liet zich eerder al erg kritisch uit over deze ‘verfpotmaatregelen’ en ook de bedrijfswereld is niet overtuigd van dit plan. Uit een ondervraging van Voka, het Vlaams netwerk van ondernemingen, blijkt dat 53 procent van de ondervraagde ondernemers de 33 maatregelen als ‘onvoldoende’ aanziet. 34 procent van hen geeft ze zelfs een ‘zeer onvoldoende’.

Amper 13 procent beoordeelt de maatregelen als ‘efficiënt.’

vjb
Het Nieuwsblad 12-11-2013
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20131111_00833254

Tags: