Volkswagen krijgt er nu ook CO2-schandaal bij

kade rechteroever

800.000 auto's hebben 'onregelmatige' uitstootwaarden, meldt autobouwer zelf

 

Na de sjoemelsoftware heeft het grootste autoconcern van Europa opnieuw af te rekenen met een schandaal. Volkswagen heeft bij 800.000 wagens van verschillende merken 'onverklaarbare' waarden voor de CO2-uitstoot ontdekt.

Niet alleen diesel- maar ook benzinewagens zijn betrokken bij het nieuwste geval van wat de Duitse pers 'manipulatie' noemt. Deze keer gaat het om de CO2-uitstoot, zo maakte Volkswagen zelf bekend. "Tijdens het interne onderzoek kwamen onverklaarbare onregelmatigheden aan het licht in de uitstoot van CO2", meldt het concern, dat benadrukt dat de veiligheid van de wagens niet in het gedrang is gekomen. "Op basis van onze huidige kennis zijn ongeveer 800.000 auto's betrokken."

Het plaatst de autobouwer voor een nieuwe financiële strop. De ontdekking brengt immers een economisch risico van ongeveer 2 miljard euro met zich mee. Tegenover het Franse persagentschap AFP laat een woordvoerder verstaan dat wagens met dieselmotoren van 1,4 liter, 1,6 liter en 2 liter in modellen van Volkswagen, Audi, Skoda en Seat getroffen zijn. Ook een nog onbekende benzinemotor is betrokken.

"Van in het begin heb ik mij ervoor ingezet dat we de gebeurtenissen onafgebroken en volledig zouden uitklaren", zegt VW-topman Matthias Müller. "Daarbij laten we ons door niets of niemand tegenhouden. Het is een pijnlijk proces, maar er is geen alternatief. Voor ons telt enkel en alleen de waarheid. Dat is de voorwaarde voor de fundamentele hervorming die Volkswagen nodig heeft."

De nieuwste bevindingen komen bovenop de mogelijke uitbreiding van het dieselschandaal. Daarbij zou ook VW's meest winstgevende merk, Porsche, bij zijn betrokken. Onder meer de dieselmotor van het model Cayenne van het sportwagenmerk zou voorzien zijn van software die emissietests om de tuin kan leiden.

Volgens de Amerikaanse milieutoezichthouder EPA is ook in de zwaardere drieliterdieselmotoren de sjoemelsoftware aangetroffen. Zodra deze software constateert dat een auto aan een uitstoottest wordt onderworpen, treden systemen in werking om de uitlaatgassen schoner te maken. Op de openbare weg worden ze weer uitgeschakeld, waardoor de uitstootnormen worden overschreden.

Aandelen nemen duik

Tot nu toe was de software alleen aangetroffen bij kleinere diesels, mogelijk omdat deze meer moeite hebben de norm te halen dan grotere motoren. Doordat de tests bij een relatief laag vermogen van ongeveer 20 kilowatt (een kleine 30 pk) worden afgenomen, hoeven zwaardere dieselmotoren minder hard te werken. Hierdoor is de uitstoot van schadelijke stoffen lager, ook als de test niet wordt gemanipuleerd.

Volkswagen ontkent dat de software in deze zwaardere motoren wordt gebruikt, maar zag niettemin hoe de aandelenkoers opnieuw flink averij opliep.

REMY AMKREUTZ
De Morgen 04-11-2015
http://www.demorgen.be/economie/volkswagen-krijgt-er-nu-ook-co2-schandaal-bij-ba1a9f9a/

 

Dieselgate krijgt alweer staartje

Ook sjoemelsoftware bij zwaardere VW-wagens

Dieselgate breidt opnieuw uit. Het Environmental Protection Agency (EPA), het milieuagentschap van de Amerikaanse overheid, heeft vastgesteld dat Volkswagen zijn sjoemelsoftware ook in drie-literdieselmotoren van VW, Audi en Porsche installeerde.

In Wolfsburg houden ze hun hart vast. Volkswagen heeft zijn intussen beruchte sjoemelsoftware in nog meer wagens geïnstalleerd, maakt de milieuautoriteit van de federale Amerikaanse overheid bekend. Ook de zwaardere drie-literdieselmotoren zijn er mee uitgerust.
 

Op de lijst die EPA publiceerde staan nu ook de VW Touareg (2014), de Porsche Cayenne (2015) en Audi A6 Quattro, A7 Quattro, A8, A8L en Q5 (2016), de meer luxueuze wagens in het gamma van de Volkswagen-groep. Dat betekent dat er nog eens minstens 10.000 wagens vanaf modeljaar 2014 in de VS bij het schandaal betrokken zijn. Het is voor het eerst dat ook Porsches bij Dieselgate betrokken zijn.

De sjoemelsoftware is in staat te detecteren wanneer er een officiële test gebeurt, om vervolgens een lagere stikstofoxide-uitstoot (NOx) aan te geven, zo staat te lezen in het rapport van het milieuagentschap. Eens het detecteert dat er geen test bezig is, schakelt ze over naar de gewone NOx-uitstoot. Die loopt in de gewone modus op tot negen keer de standaardwaarden voor de uitstoot van stikstofoxide.

Wellicht zal de mededeling van de Amerikaanse milieu-autoriteit ook repercussies hebben voor de Europese markt, zoals dat eerder ook gebeurde. Al is het uiteraard afwachten wat Europa doet met de officiële mededeling vanuit de VS.

Volkswagen wilde geen commentaar geven op de nieuwe beschuldigingen van de Amerikaanse autoriteiten. Een topman van Volkswagen AG in de VS gaf toe dat het jaren kan duren om alle wagens weer helemaal in orde te krijgen, meldt persagentschap Bloomberg.

Dieselgate ging in september aan het rollen toen EPA en de California Air Resources Board aankondigden dat ze een onderzoek startten naar gesjoemel met de uitstootsystemen van dieselwagens. De onthulling deed Volkswagen op zijn grondvesten daveren en bracht zelfs het onverwoestbaar geachte imago van Duitse degelijkheid aan het wankelen.

Het schandaal kostte de kop van CEO Martin Winterkorn en de terugroep- en herstellingsactie kost het bedrijf zo'n 6,5 miljard euro. Daar zal wellicht nog een groot bedrag bijkomen. In de VS kan Volkswagen een boete krijgen die kan oplopen tot 18 miljard dollar.

In verschillende landen bereidden klanten van Volkswagen ook een rechtszaak voor. In Australië startten maar liefst 91.000 Volkswagen-eigenaars en collectieve rechtszaak, die de autofabrikant tot 5 miljard dollar aan terugbetalingen alleen al zou kunnen kosten.

Volgens sommigen moet Volkswagen vrezen voor zijn voortbestaan, maar in de verkoopcijfers in ons land merkt het bedrijf (voorlopig?) helemaal niets van het wereldwijde schandaal. Het Duitse automerk was ook in oktober het op één na populairste in België, met 3.864 inschrijvingen van nieuwe personenwagens, een daling met 1,85 procent ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar.

Audi, luxewagendochter van het VW-concern, kende zelfs een toename van het aantal inschrijvingen met 14,87 procent, tot 2.703. Daarmee was Audi in oktober het op drie na populairste merk in België. Dat blijkt uit cijfers van automobielfederatie Febiac.

Van het grootschalige gesjoemel is ook in de VS nog niets te merken in de verkoopcijfers. In september steeg de verkoop 0,6 procent, terwijl analisten een daling van zowat 7 procent hadden voorspeld.

DOMINIQUE SOENENS
De Morgen 04-11-2015
http://www.demorgen.be/buitenland/dieselgate-krijgt-alweer-staartje-b0740905/

 

Tags: