Voor het eerst CO2-uitstoot vrachtwagens aan banden gelegd

kade rechteroever

 

Voor het eerst wordt de CO2-uitstoot van vrachtwagens aan banden gelegd. Tot op het laatste moment stonden de constructeurs op de rem.

 

Hoe schoon moeten de vrachtwagens worden? De Europese Parlementsleden stemmen vandaag over een ambitieus voorstel waarover de voorbije maanden druk gelobbyd werd.

De Europese Commissie legde in mei een voorstel op tafel dat vrachtwagens voor het eerst zou verplichten om hun CO2-uitstoot te verminderen. Dat is dringend nodig, want de zware trucks zijn verantwoordelijk voor een kwart van alle uitstoot van het wegtransport. In ons land loopt dat zelfs op tot 32 procent.

In dat voorstel moeten de vrachtwagens tegen 2025 hun uitstoot met 15 procent verminderen. Tegen 2030 stijgt dat naar 30 procent, telkens vergeleken met 2019. Dat zagen de grote constructeurs – Volkswagen en Volvo op kop – niet zitten. Zij begonnen een lobbyoffensief om die doelstellingen af te zwakken tot een reductie van 7 procent in 2025.

Maar opvallend: grote bedrijven als Ikea, Colruyt, Nestlé en Unilever lanceerden een tegenvoorstel met strengere doelstellingen. Als het van hen afhangt, moeten de vrachtwagens in 2025 al 24 procent minder uitstoten. Zelfs de Belgische koepelfederatie van transporteurs, Febetra, steunde het initiatief. Ook verschillende lidstaten vonden de openingszet van de Commissie niet verregaand genoeg.

Het Europees Parlement trok daarom de kwestie naar zich toe. In de milieucommissie werd drie weken geleden het voorstel van de Commissie aangescherpt. De commissieleden willen dat de vrachtwagens tegen 2025 20 procent schoner worden, en tegen 2030 moet dat 35 procent zijn.

Dubbeltje op zijn kant
De vraag is of het voltallige parlement daar vandaag mee instemt. De voorbije weken voerden vooral de Duitse constructeurs de druk op. ‘Het wordt een dubbeltje op zijn kant’, zegt Ivo Belet, die in de milieucommissie zit. Daar stemde hij vóór de strengere normen. En het liefst wil hij dat vandaag ook doen. Dat geldt trouwens ook voor de parlements­leden van N-VA, SP.A en Open VLD. Maar helemaal zeker is Belet nog niet.

Gisteravond werd er binnen de EVP-fractie nog over vergaderd. Vooral de Duitsers hebben oor voor de bekommernissen van de constructeurs. ‘Maar ik ga ervan uit dat we de vrijheid krijgen om te stemmen zoals we dat zelf willen’, zegt Belet. ‘En dan stemmen de CD&V’ers voor de strengere normen.’

‘Het belangrijkste is dat er hoe dan ook normen komen. We moeten vermijden dat het parlement de voorstellen terugstuurt, want dan zijn we helemaal terug bij af en komen er deze legislatuur helemaal geen normen meer.’

Het gaat trouwens om meer dan uitstootnormen. In het pakket zitten ook incentives die de constructeurs moeten aanmoedigen om sneller werk te maken van elektrische vrachtwagens.

 

http://www.standaard.be/cnt/dmf20181113_03941580

Tags: