Voorzichtig optimisme over Oosterweel: "Dit de meest logische stap tot nog toe"

kade rechteroever

Lees ook deze opinie van Bart Eeckhout 


 

Niet één maar twee tracés. De nieuwe piste die op tafel ligt om de Oosterweelknoop in Antwerpen te ontwarren, blijkt een aantal betrokkenen optimistisch te stemmen. "Dit gaat de goede richting uit."

Vorige week maakte een overleg met de overheidsdienst Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) over Oosterweel hem nog erg ongelukkig. Vandaag is burgemeester van Zwijndrecht André Van de Vyver (Groen) al iets milder gestemd. De reden: het nieuwe tracé dat op tafel ligt.

De stad, de Vlaamse regering en de actiegroepen blijken samen met intendant Alexander D'Hooghe tot een soort van lightversie van Oosterweel te zijn gekomen: een oplossing waarin alle partijen hun zin krijgen. Het compromis dat er nu is, maakt namelijk gebruik van een combinaties van tracés. In plaats van alle verkeer via de Oosterweelverbinding te sturen, zou er ook een noordelijke bypass kunnen bijkomen die zoveel mogelijk voertuigen uit de stad houdt. "Dit gaat de goede richting uit", meent Van de Vyver. "Het ziet ernaar uit dat de overheid, in het licht van een uitspraak van de Raad van State, eindelijk naar de actiegroepen luistert en bereid is om naar alternatieven te kijken."

"Op het eerste zicht lijkt dit een verbetering", aldus de burgervader. "Linkeroever wordt gespaard en ook Zwijndrecht wordt voor een deel ontlast. Maar zeggen dat ik met dit plan kan leven, kan ik nog niet. Daarvoor is het te vroeg. Dit is nog maar een aanzet, een schets. De details kennen we niet. Zo zijn de verbindingen met de E17 en de E34, die onze gemeente parten spelen, nog een groot vraagteken."

 

Tolhefffing

Ook Kobe Boussauw, docent ruimtelijke planning en mobiliteit aan de Vrije Universiteit Brussel, is voorzichtig optimistisch. Hij noemt de nieuwe plannen “de meest logische stap die tot nog toe gezet is.” Dat de Liefkenshoektunnel terug op de agenda is geplaatst, vindt hij een goede zaak. “Met niet zo'n ingrijpende aanpassingswerken kan de capaciteit daar zeker nog worden vergroot.”

Desalniettemin is hij wel sceptisch, over hoe het verkeer over de Oosterweelverbinding dan wel de noordelijke bypass geleid zal worden. De eerste is volgens is de nieuwe plannen bedoeld voor lokaal verkeer, de tweede voor doorgaand verkeer. “Het zal niet makkelijk zijn om beide van mekaar te scheiden. Niet zozeer maatregelen als vergrootte tunnels of de versterkte snelwegen maar wel de tolheffing zal hierin cruciaal zijn. Er zullen mensen zijn die langer in de wagen zitten, omdat ze door de Liefkenshoektunnel moeten. Daar moet je iets voldoende aantrekkelijks tegenover zetten. De tol moet buiten de stad veel lager zijn dan in de Oosterweel.” Er zou ook tolheffing moeten komen in de Kennedytunnel zou volgens Boussauw. “Anders blijf je een aanzuigeffect hebben op plekken waar je niet moet betalen.”

Boussauw vindt de combinatie van tracés een vanzelfsprekend gevolg van de onderhandelingen. Maar zelf draagt het niet zijn voorkeur weg. Als het van hem afhangt, dan komt de Oosterweeltunnel er niet. “Er zijn nog zoveel andere pistes die nog niet bewandeld zijn, en misschien ook zoden aan de dijk kunnen brengen.” 

Hij denkt aan de optimalisering van de Liefkenshoektunnel. "Waarom niet die een jaar lang tolvrij maken? Dat is minder ingrijpend en lost misschien ook al veel op. Als blijkt dat dat niet het geval is, dan kan er nog altijd een schop in de grond voor Oosterweel. Je moet eerst uitproberen en dan bouwen. Niet andersom.”

Femke van Garderen
De Morgen 07-02-2017
http://www.demorgen.be/binnenland/voorzichtig-optimisme-over-oosterweel-dit-de-meest-logische-stap-tot-nog-toe-bece1893/

 

Tags: