Waar blijft het dieselcompensatiefonds?

kade rechteroever

 

Wereldwijd zijn tabaksfabrikanten en asbestfabrikanten veroordeeld en gestraft voor wat ze met onze longen hebben aangericht. Nu moeten we hetzelfde doen met de autoconstructeurs die zich niet aan de regels hebben gehouden en die ons hebben belogen en bedrogen.

Met ‘ons’ bedoel ik de consument en klanten, maar ook de diensten die verantwoordelijk zijn voor de bescherming van het milieu en de gezondheid. Iedere burger die lucht inademt, heeft schade geleden. De auto-industrie heeft meedogenloos en zonder medelijden de regels overtreden. Nu moeten we hen daar even meedogenloos (en zonder medelijden) voor afstraffen. Tijd voor een dieselcompensatiefonds.

Vorder de dividenden terug die de sjoemelende autoconstructeurs aan hun aandeelhouders hebben uitgekeerd sinds het begin van het bedrog. Dat kan makkelijk – geld verdienen met bedrog is een vorm van heling – maar het vergt moed. Het zou een sterk signaal zijn aan de investeerder, die slimmer en ecologischer moet investeren en het bedrijf beter moet controleren en onder druk zetten om zich aan de regels te houden.

Vorder daarbovenop een groot deel van de miljardenwinsten in als megaboete voor immoreel gedrag. Compenseer mensen met een dieselwagen uit het fonds voor de hogere dieselprijzen, voor de installatie van filters, voor de overstap naar een kleinere benzine­wagen of andere alternatieve vervoersmiddelen. Zo kunnen we vermijden dat de dieselprijzen omlaag moeten, wat tot een toename in het gebruik zou kunnen leiden. Dat is niet wenselijk, gezien de extra vervuiling die dat zou meebrengen. Maak de ecologische overstap van in het begin ook sociaal en compenseer de mensen die er het meest door getroffen worden (de gele hesjes).

Maak de constructeurs medeverantwoordelijk voor de terugname van diesels en voor de ecologische destructie of recyclage ervan, zodat er geen tweedehandsmarkt ontstaat in andere landen of continenten. Start eindelijk een juridische procedure op tegen de liegende en bedriegende bestuurders, met persoonlijke aansprakelijkheid. Er zijn mensenlevens verloren gegaan door hun gedrag.

Veel mensen zullen beweren dat die voorstellen niet haalbaar zijn en dat ze banen zouden kosten, maar dat zijn argumenten die we al lang kennen en die telkens opnieuw niet blijken te kloppen. We onderschatten de ervaring die we opgedaan hebben met soortgelijke industrieën die ergens onderweg naar winstmaximalisatie hun moraliteit verloren zijn, denk maar aan Marlboro, Volkswagen en asbestfabrieken.

Dat compensatiefondsen haalbaar zijn, bewijst de wetenschappelijke discipline ‘commerciële determinanten van gezondheid’. Die laat ook zien hoe we de ongepaste industriële inmenging in het beleid kunnen bestrijden. De directeur-generaal van de Wereldgezondheidsorganisatie zij het al: luchtvervuiling is de nieuwe tabak.

Medisch directeur Vereniging voor Respiratoire Gezondheid en Tuberculose

 

De Standaard, 2018-11-28, pag. 35

http://www.standaard.be/cnt/dmf20181127_03992070

 

Tags: