“We raken hier te gewend aan de absurde verkeerssituatie”

kade rechteroever

Filmpje van activist Niel Staes legt gevaarlijke verkeerssituatie bloot 

De Turnhoutsebaan is de grootste laad- en loszone van ’t Stad. Dat is de conclusie van Borgerhoutenaar Niel Staes. In een filmpje deelt hij zijn ‘fietsavonturen’, waarin nogmaals duidelijk wordt dat dubbel geparkeerde wagens de hele tijd gevaarlijke situaties veroorzaken, zowel voor fietsers als andere automobilisten.
 

De onveilige situatie op de Turnhoutsebaan in Borgerhout is een oud zeer. Dubbel geparkeerde auto’s en bestelwagens maken het fietsers en automobilisten erg moeilijk om zich op een veilige manier door de straat te begeven. Niel Staes, Antwerps activist en partijbestuurslid bij Groen, legt in een filmpje de vinger op de wonde.
 

 Hij deelde zijn fietservaringen op Facebook. “Twee ritjes op en af en het valt meteen op hoe absurd de situatie is”, zegt Staes, die vlak bij de Turnhoutsebaan woont. “Auto’s die parkeren, laden en lossen op straat veroorzaken erg gevaarlijke situaties voor andere automobilisten en fietsers die moeten uitwijken naar de trambedding. Het filmpje is geen compilatie van een paar weken, maar het resultaat van 20 minuten fietsen.”

 

‘‘De verkeerssituatie op de Turnhoutsebaan is voor iedereen gevaarlijk. Toch gaan we er allemaal stilzwijgend mee akkoord.’’
NIEL STAES

 

Stilzwijgend akkoord 

Met het filmpje wil Staes de onveilige situatie op de Turnhoutsebaan aankaarten. Op Facebook heeft het filmpje de discussie over de onveiligheid opnieuw doen oplaaien. “Iedereen kent het probleem al jaren, maar toch is er een soort van gewenning ontstaan”, zegt Staes. “Het is ongelofelijk dat we hier allemaal stilzwijgend mee akkoord lijken te gaan. Iemand uit het buitenland zou de situatie als waanzin zien.” “Ik wil geen discussie van de auto versus de fietser op gang brengen”, gaat Staes verder. “Deze situatie is voor iedereen gevaarlijk. De wanordelijke verkeersstroom op de Turnhoutsebaan gaat ons allen aan.”
 

Het Antwerpse stadsbestuur is niet blind voor de problematiek. In 2015 kondigde burgemeester Bart De Wever (N-VA) een nultolerantie aan voor asociaal rijgedrag. Dat leverde in twee maanden al ruim 12.000 GAS-pv’s op. Op de Turnhoutsebaan werden automobilisten beboet voor dubbelparkeren en parkeren op een gehandicaptenplaats, goed 10% van het totaal aantal boetes. “Hallucinant”, noemde De Wever die cijfers toen. “We moeten dringend naar een mentaliteitswijziging.”
 

Maar het filmpje bewijst dat de Antwerpenaar hardnekkig vasthoudt aan zijn gewoontes. De Antwerpse politie besteedt in elk geval veel aandacht aan de aanpak van asociaal verkeersgedrag. Antwerps schepen van Mobiliteit, Koen Kennis (N-VA) wil niet reageren.


JAN STASSIJNS
Gazet van Antwerpen 25-01-2017

 

Filmpje toont aan: “Turnhoutsebaan is de grootste laad- en loszone van ’t Stad”

Borgerhout - Dat de Turnhoutsebaan in Borgerhout een problematische verkeersader is, is genoegzaam geweten. Dit filmpje zet een van de grote problemen nog eens extra in de verf: het dubbelparkeren.

Het filmpje werd gepost op de facebookgroep ‘Met de fiets in ’t stad’ door Niel Staes. Met een camera op zijn fietsstuur filmde hij zijn hachelijke fietstocht over de Turnhoutsebaan in Oud-Borgerhout. Staes noemt de verbindingsas tussen de Singel en de Leien toepasselijk ‘De grootste laad- en loszone van ’t Stad’.

Op het filmpje is immers te zien hoe hij als fietser gedwongen wordt om telkens uit te wijken naar de bus- en tramstrook omdat dubbel geparkeerde wagens de rijbaan blokkeren.

“Twee keer op en af de Turnhoutsebaan gereden. Absurd hoe vaak auto’s daar parkeren, laden en lossen. En zo creëren ze gevaarlijke situaties voor andere automobilisten en fietsers die op de tram/bus/taxi-laan moeten”, schrijft Staes op Facebook.

Incidenten

Net vandaag raakte een 19-jarige jongen zwaargewond nadat hij door een bus werd aangereden op de Turnhoutsebaan ter hoogte van halte Drink.

In mei 2016 raakten ook zes mensen gewond nadat een lijnbus een noodstop moest doen omdat een personenwagen plots moest uitwijken naar de centrale bus- en trambaan.

In april 2016 organiseerde vzw Steunproject dan weer voor de vijfde keer Borgerhout Fietst, een fietstocht om meer aandacht te vragen voor meer fietsveiligheid en fietscomfort in Borgerhout. De onveilige situatie op de Turnhoutsebaan, het tekort aan fietspaden en fietsstallingen en het onaangepaste rijgedrag van sommige automobilisten werden toen als pijnpunten genoemd.

JoRo
Gazet van Antwerpen 24-01-2017
http://www.gva.be/cnt/dmf20170124_02691913/filmpje-toont-aan-turnhoutsebaan-is-de-grootste-laad-en-loszone-van-t-stad

Tags: