Wie mag nog parkeren in de stad? Stel uw vraag aan mobiliteitsexpert Kris Peeters

kade rechteroever

Hebt u een originele en relevante vraag voor mobiliteitsexpert Kris Peeters? Stel ze hier en maak kans op twee filmtickets.

 

Mail uw naam, adres en vraag voor Kris Peeters naar mijnvraag@knack.be. De geselecteerde vragen verschijnen in Knack (met vermelding van uw naam en gemeente). De vraag van de week wordt beloond met 2 filmtickets.

 

De auto parkeren in de stad wordt steeds moeilijker, en een wonderoplossing lijkt niet in zicht. In een reactie op het nieuwe verkeerscirculatieplan in Gent lanceerde de werkgeversorganisatie VOKA wel een opvallend voorstel: laat bewoners betalen voor hun parkeerkaart, zodat zij niet langer alle plaatsen voor occassionele bezoekers (en sponsors van de plaatselijke middenstand) innemen. Een voorstel waar niet iedereen mee kon lachen.

Nochtans is het niet zo'n slecht idee, zei mobiliteitsexpert Kris Peeters in De Standaard. 'We moeten stilaan af van het idee dat gratis gebruik van het openbaar domein voor de hand ligt. Gratis parkeren is geen mensenrecht.' Maar wie heeft dan het meeste recht op (al dan niet betalende) parkeerplaatsen: bewoners of winkelaars? Of moeten bewoners van een (binnen)stad zich gewoon neerleggen bij het feit dat auto's daar niet langer thuishoren, en zich enkel nog met de fiets en het openbaar vervoer verplaatsen?

Bewonerskaart

Parkeergarages: nog zo'n heikele kwestie. Moeten er nog bijkomen in de stadskernen, zodat iedereen tenminste zijn auto kwijtkan? Moeten ze duurder worden, zodat mensen aangemoedigd worden om niét tot in het centrum van een stad te rijden (zoals het bestuur in Gent uittest)? Of zijn die garages ook een relikwie uit de tijd dat koning auto nog volop regeerde, en horen ze niet langer thuis in het centrum van een stad?

Wie niet in een parkeergarage staat, en ook geen bewonerskaart heeft, moet vaak urenlang zoeken naar een geschikte parkeerplaats op straat. Als dat niet lukt, is de oplossing voor velen eenvoudig: ergens parkeren waar het eigenlijk niet mag, met of zonder geldig ticket, vaak zelfs voor andermans garage (voor héél eventjes maar). Moeten de boetes voor dit soort misdrijven de hoogte in, om foutparkeerders voorgoed te bannen? Of zorgt een slecht parkeerbeleid automatisch voor dit soort wantoestanden?

Kris Peeters (nee, niet de vicepremier) is een van de prominente verkeersexperts uit ons land. Hij publiceerde onder meer Het Voorruitperspectief en De file voorbij en is een veelgevraagd spreker en opiniemaker.

Knack 15-01-2016
http://www.knack.be/nieuws/belgie/wie-mag-nog-parkeren-in-de-stad-stel-uw-vraag-aan-mobiliteitsexpert-kris-peeters/article-normal-600057.html?

Tags: