Noorderweel

Op 15 maart 2017 werd in het Oosterweeldossier een overeenkomst gesloten tussen de aktiegroepen (stRaten-generaal, Ademloos, Ringland) en de Vlaamse overheid.  Vanaf nu zou gekeken worden naar een gereduceerde Oosterweelverbinding en naar een het verminderen van het autogebruik in en rond Antwerpen. Er zou ook werk gemaakt worden van de overkapping van een groot deel van de ring.

 

Overkappingssecondant maakt Voorkempen niet veel wijzer

Waar ligt die, de Hoogmolenbrug?” Toen Matthias Blondia, secondant van overkappingsintendant Alexander D’Hooge, dit antwoord gaf op een vraag uit het publiek, was het meteen duidelijk dat de aanwezigen op de infosessie over de gevolgen van het toekomstverbond voor de Voorkempen niet veel wijzer zouden worden.

Drie maanden na het historische Toekomstverbond tussen de intendant, de overheid en de burgerbewegingen zet het taaie dossier weer enkele stapjes vooruit. Zo zijn de klachten bij de Raad van State bijna van de baan. Toch is er ook scepticisme over de slaagkansen van het hele project. Waar staan we nu? Een analyse in vijf plus- en vijf minpunten.

INTENDANT

De Vlaamse meerderheid en oppositie proberen het Toekomstverbond over de Oosterweelverbinding in een parlementaire tekst te gieten. Het grote struikelblok is de financiering.

Vandaag bespreekt het Vlaams Parlement de laatste stand van zaken in het Oosterweeldossier. De actiegroepen, de stad Antwerpen en de Vlaamse overheid hebben het principiële Toekomstverbond dat ze eerder hadden gesloten in concrete stappen gegoten.

Het Noordkasteel aan de scheldebocht in Antwerpen kan gered worden, ook na de realisatie van de Oosterweel. De BAM onderzoekt daarvoor kleinere boortunnels voor zowel de Scheldekruising als de kanaaltunnels. De groene ruimte aan het Noordkasteel zou op die manier volledig gevrijwaard kunnen blijven. Het Noordkasteel was een van de knelpunten waarover gediscussieerd werd in het Toekomstverbond.

Pages