Zijn BAM tracé en Ringland combineerbaar?
Kort antwoord:
Op de oostelijke ring (Luchtbal, Merksem, Deurne-Noord, Antwerpen-Oost, Borgerhout) zijn de Oosterweelverbinding en een volwaardige overkapping uitdrukkelijk niet compatibel.
Daar komen de beruchte sleuven, de achttien rijstroken en het deksel van honderd op honderd meter.
Niet alleen de actiegroepen maar ook studiegroep Antea – het bureau dat de plan-MER Oosterweel maakte – stelt dit bij de kennisgeving van de plan-MER A102/R11bis.
Lang antwoord:
Meerderheidspartijen uit de vorige en de huidige Vlaamse regering beweren dat de Oosterweelverbinding en Ringland combineerbaar zijn en zelfs ‘het beste van twee werelden verenigen’.
Doorzichtige communicatie is dit, waarbij de wortel of het zoets (= overkapping) gebruikt wordt om de stok of het zuurs (= Oosterweel) te doen slikken.
De realiteit ziet er echter heel anders uit.
Op de oostelijke ring (Luchtbal, Merksem, Deurne-Noord, Antwerpen-Oost, Borgerhout) zijn de Oosterweelverbinding en een volwaardige overkapping uitdrukkelijk niet compatibel.
Daar komen de beruchte sleuven, de achttien rijstroken en het deksel van honderd op honderd meter.
Niet alleen de actiegroepen maar ook studiegroep Antea – het bureau dat de plan-MER Oosterweel maakte – stelt dit bij de kennisgeving van de plan-MER A102/R11bis, waarin we lezen:
Kennisgeving plan-MER A102/R11bis:BAM-tracé maakt Ringland onmogelijk
‘Aansluiting Oosterweelverbinding op de R1 niet compatibel met concept Uit de ban van de Ring’
Wat zegt de sp.a verder?
Wat zeggen wij?
De sp.a weet dat dit alles evengoed toegepast kan worden bij de Meccano.
Het straffe hier is dat bij keuze voor de Meccano geen cosmetica met sleuven, geluidswallen en overkragingen moet worden toegepast in dat gebied maar echte kansen voor stedelijke ontwikkeling worden gecreëerd middels totale overkapping.
Dat is zo omdat bij Meccano geen nieuwe zware verkeerswisselaars moeten worden aangelegd ter hoogte van Luchtbal/Merksem en Sportpaleis/Borgerhout, wat bij de koppeling van de Oosterweel aan de Antwerpse Ring wel het geval is.
Wat toont de sp.a?
Wat vinden wij daarvan?
Deze afbeelding houdt buiten beeld dat net achter de man met de rode pet een open sleuf van twaalf rijstroken komt.
Een heel eind zuidwaarts daarvan plannen de regeringspartijen dan een stedelijk plein van 1 hectare bovenop die open snelwegriool. Ze noemen dat plein een ‘overkapping’.
Voor de Antwerpenaar die gezond wil blijven zal wegblijven van dat plein de boodschap zijn. Het gaat hier eigenlijk om de anti-overkapping.
Zoek de man met de rode pet
BAM-tracé door de stad, gegevens plan-MER:
= 18 baanvakken R1
|
![]() |
Meccanotracé rond de stad, gegevens plan-MER:
= 13 baanvakken R1
|
![]() |
BAM-tracé door de stad= 18 baanvakken R1
|
Meccano rond de stad= 13 baanvakken R1
|
Sleuf of echte overkapping?
‘Overkapping’ bij Oosterweel |
Het echte werk bij Meccano |
Eenzelfde situatie aan het Noordkasteel
Autostradepark bij Oosterweel |
Mensenpark bij Meccano |
Eenzelfde situatie aan het Sint-Annabos
Autostradepark bij Oosterweel |
Mensenpark bij Meccano |