Gezonde stad: Tunnels en overkappingen
Waarom nog een derde scheldekruising als je een volledige overkapping kan bouwen? Omdat je alternatieve routes nodig hebt bij calamiteiten. Omdat de Liefkenshoektunnel over een paar jaar verzadigd zal zijn. Omdat zelfs overkapt verkeer vervuilt en hoe meer vrachtwagens je van de Ring haalt, hoe meer vervuiling je weghaalt van bewoning. Omdat een minder drukke ring goedkoper te overkappen is. Omdat de haven zo beter ontsloten wordt. Er zijn veel goede redenen om een derde scheldekruising te bouwen. Blijft alleen de vraag: waar bouw je die derde scheldekruising? Volgens ons niet midden in de grootste stad van Vlaanderen, maar erbuiten.
In geen enkele Europese stad passeren er zoveel vrachtwagens als in Antwerpen
Volgens de EU is Antwerpen, samen met het Ruhrgebied en de Povlakte één van de drie meest vervuilde gebieden van heel Europa. Ruhr en Po door hun industrie, Antwerpen door het TEN snelwegnet door de stad. 6 Europese transportwegen worden gekoppeld binnen stedelijk gebied. Iedere dag rijden 350.000 wagens, waarvan 81.000 vrachtwagens over de snelwegen door Antwerpen. Een Europees record. In aantal vrachtwagens, decibels en luchtvervuiling.

Antwerpen zit in de top 3 van meest vervuilde steden in Europa. Vooral door de Ring - niet houtkachels, haven of buurlanden

Iedere dag rijden 350.000 wagens, waarvan 81.000 vrachtwagens over de snelwegen door Antwerpen. We breken dagelijks Europese records

De Ring koppelt E34, E313, E19, E17 en A12. De EU wil snelwegen weg uit steden door het gevaar van geluid en luchtvervuiling
Verhuizen we 't stad of verhuizen we het verkeer?
Bijna 350.000 van de 512.000 Antwerpenaren wonen binnen de 1500 meter van de ring. Dat is volgens het WHO en talloze onderzoeken zeer ongezond. Vooral voor risicogroepen: kinderen, ouderen, zieken. Antwerpen groeit ook zeer snel. De laatste schattingen spreken van zo'n 100.000 mensen extra in 2025. Het stadsbestuur probeert daar rekening mee te houden en heeft heel wat nieuwe woonwijken gepland... Allemaal naast de snelwegen door Antwerpen. Logisch, het is de enige open ruimte die ons rest. Maar dat is een zeer vervuilde omgeving met enorme geluidsoverlast. Als we die plaats niet leefbaar maken, zal Antwerpen niet groeien, maar zullen alle gemeenten rond Antwerpen overlopen met Antwerpenaren die het genot van de stad verruilen voor een laatste lapje groene ruimte - dat we steeds verder gaan moeten zoeken.

In Schoten, Mortsel, Edegem en Wommelgem wonen ± 90.000 mensen. Tegen 2025 zou Antwerpen 100.000 mensen bij krijgen. Waar gaan die mensen wonen?

Bijna alle geplande nieuwe wijken liggen bij snelweg. Nieuwe normen rond geluid en luchtvervuiling maken het moeilijk - en onverantwoord om nog te bouwen naast snelwegen

Als we onze beste ontwikkelingszone niet lawaai- en vervuilingvrij maken, is een stadsvlucht onvermijdelijk en zullen de gemeenten rond Antwerpen volledig verstedelijken
Is overkappen haalbaar?

Twee Vlamingen filmden het ringpark van Madrid, waaronder ook 300000 auto’s rijden. Bekijk het filmpje en deel.
The New York Times, 27 december 2011:
In het hart van Madrid bloeit een park waar ooit een autostrade lag
Het park is ruim zes kilometer lang en geeft vandaag een nieuw gelaat aan wat vroeger een verwaarloosd gebied was midden in de Spaanse hoofdstad. 'Dit is als een paar nieuwe longen voor ons,' zegt Pilar López over het nieuwe park in haar leven. Ze is 73 en woonde meer dan een halve eeuw lang in een woonblok vlakbij de autostrade. Ze leed onder de uitstoot en het lawaai. 'Toen de autostrade nog niet overkapt was, zat ik in mijn zetel en keek ik de hele dag naar de televisie,' vertelt ze. 'Nu voel ik me weer gezond, omdat ik urenlang met mijn vrienden wandel in het park.' Tien jaar geleden klonk het nog dat het onmogelijk zou zijn om dit stuk stad terug te schenken aan haar bewoners. Maar Madrid Rio bewijst dat de vraag bij dergelijke grote projecten niet is: wat kunnen we niet doen? Wel: wat kunnen we wél doen?
Gezonde stadsprojecten in andere grote steden
Ir. Peter Verhaeghe toont hier overkappings- en stadsvernieuwingsprojecten van over heel de wereld.
We hebben samen met stRaten-generaal al redelijk wat info over het meccano tracé aangepast aan het internet. U kent de weg naar de uitstekende Ringland website. Ringland is ondertussen ook overtuigd van het nut van een derde Scheldekruising.
Meccano mobiliteit studie
![]() download pdf |
![]() download epub |
"Van knelpunten naar knooppunten. Over mobiliteit en stadsontwikkeling in Antwerpen. Een toekomstvisie" Manu Claeys en Peter Verhaeghe - stRaten-generaal, voor Forum 2020
Het meccano tracé voert internationaal verkeer in tunnels rond Antwerpen en maakt stad en omgeving terug leefbaar en bereikbaar voor bestemmingsverkeer.
Deze studie is reeds in 2010 uitgebracht. De A102 tunnel, grootschalige overkapping, slimme verkeerssturing, variabele tol en een volwassen light-rail openbaar vervoer stelsel zijn enkele van de ideeën die ondertussen ook door anderen zijn opgepikt.
Meccano versus Oosterweel in cijfers
Verkeerskundige analyse van het Meccano tracé en de Oosterweelverbinding in Antwerpen Transport & Mobility Leuven, voor Forum 2020
Het meccano tracé werkt veel beter. Het versneld uitvoeren van de A102 met extra verkeerssturing maakt bovendien betere beheersing van kosten en verkeer mogelijk.
video
Pol fietst naar school |
Welcome mother nature |
Verkeerslichten in 's-Hertogenbosch |
Seatle heeft modal split 70% openbaar vervoer <-> 30% auto. In Antwerpse... |
5 modes of transport with 200 people each – focussing on space usage |
Wouleh: TrafficJam |
Vuurdoop voor regensensor: plensbui in de ochtendspits |
What are our streets for? |
Groene golf voor fietsers |
Light Companion: interactive green wave for cyclists |
kijk toch eens hoeveel mensen zich op korte tijd kunnen verplaatsen, let ook op... |
Hoe werkt de A2-tunnel straks? |
Pages
Audio
25 min. Radio Centraal, Manu Claeys: Het Meccano plan en de randvoorwaarden
17 min. Radio Centraal, Manu Claeys: Tol, water, kosten
12 min. Radio Centraal, Peter Verhaeghe: Als de regering advocaten huurt, wil ze de wet breken, niet volgen
Documenten en studies
Titel | download | Bron | |
---|---|---|---|
Cycle-Beating and the EU test Cycle for Cars |
![]() |
T&E European Federation for Transport and Environment | |
Meccano mobiliteit studie "Van knelpunten naar knooppunten. Over mobiliteit en stadsontwikkeling in Antwerpen. Een toekomstvisie" |
![]() ![]() |
Forum 2020 en stRaten-generaal (juli 2010) | |
Niet-nakoming – Richtlijn 85/337/EEG – Milieueffectbeoordeling van bepaalde openbare en particuliere projecten – Selectiecriteria – Vaststelling van drempelwaarden – Omvang van project |
![]() ![]() |
Europees Hof van Justitie | |
Waarom de Oosterweelverbinding een economisch onverantwoord project is, maart 2010 |
![]() ![]() |
KUL Onderzoekseenheid voor Economische Studiën, Prof. Stef Proost & Saskia Van der Loo | |
Noordelijke bypass (bretel): ontsluiting in het hart van de haven |
![]() |
stRaten generaal en Forum 2020 | |
Presentatie "van knelpunten naar knooppunten" |
![]() |
stRaten generaal en Forum 2020 | |
Verslag Klankbordgroep R11 |
![]() |
Provincie Antwerpen 29/03/11 | |
Klacht openbaarheid bestuur voor vrijgave verkeersstudies |
![]() ![]() ![]() ![]() |
ademloos en stRaten-generaal | |
overeenkomst BAM Noriant september 2011 bouwvergunning WAPPER |
![]() |
Vlaamse Regering | |
Plan MER bijdrage BBLV: Inspraakreactie Kennisgeving plan-MER Oosterweelverbinding |
![]() |
Bond Beter Leefmilieu Vlaanderen | |
Plan MER bijdrage ABLLO: aparte opmerkingen van ABLLO vzw 16 december 2011 |
![]() |
ABLLO - Linkeroever en Waasland | |
Plan MER bijdrage stRaten-generaal: Opmerkingen en aanvullingen bij kennisgeving plan-MER Oosterweelverbinding |
![]() |
stRaten-generaal | |
Plan MER bijdrage ademloos en vrienden: PLAN-MILIEUEFFECTRAPPORTAGE OOSTERWEELVERBINDING |
![]() ![]() ![]() |
ademloos, Natuurpunt Wal, Ademloos 2070, ABLLO, 8 experts en 14 buurtverenigingen | |
Plan MER bijdrage Stedelijke Jeugdraad Antwerpen: ADVIES PLAN MER OOSTERWEELVERBINDING |
![]() |
Stedelijke Jeugdraad Antwerpen | |
plan-MER bijdrage gemeente Zwijndrecht |
![]() |
Collegeverslag gemeente Zwijndrecht 13-12-2011 | |
Ombudsman berispt Vlaamse regering |
![]() |
Vlaamse ombudsman | |
Tunnelcongres2: Overkapte stadssnelwegen zijn de toekomst |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Organisator stRaten-generaal, de presentaties van gastsprekers, Antwerpen 2012. | |
Tweede spoorontsluiting en verbreding E313 |
![]() |
Groen | |
Megaprojects and Risk Beste quote: "Cost underestimation and overrun cannot be explained by error and seem to be best explained by strategic misrepresentation, namely, lying, with a view to getting projects started" |
![]() |
Een boek review over waarom grote projecten mislukken. Beschrijft perfect het Oosterweel drama | |
Resolutie 1388: parlementaire meerderheid vraagt aan eigen regering om geen rekening te houden met wettelijke en Europese procedures en gemeenteraadsverkiezingen |
![]() |
Vlaams Parlement, Dirk de Kort, Steve D’Hulster, Jan Peumans, Karin Brouwers, Martens, Goedele Vermeiren, Griet Smaers, 1/12/2011 | |
De VOKA lobbie, het BAM tracé en de R11bis |
![]() |
VOKA Antwerpen Waasland | |
Richtlijnen plan-milieueffectrapportage voor de Oosterweelverbinding (welke alternatieven worden hoe onderzocht) |
![]() |
Vlaamse Overheid, Departement Leefmilieu Natuur en Energie, dienst MERbeheer | |
Richtlijnen Plan-Milieueffectenrapportage voor de Oosterweelverbinding |
![]() |
Vlaamse Overheid - Departement Leefmilieu, Natuur en Energie | |
PLAN-MER bijdrage stRaten-generaal Opmerkingen en aanvullingen bij kennisgeving plan-MER Tweede Spoorontsluiting Antwerpse haven |
![]() |
stRaten-generaal | |
MER-dienst - Verslagen van de overlegmomenten: alternatieven in het kader van de terinzagelegging PLMER Oosterweelverbinding |
![]() |
LNE, departement Leefmilieu, Natuur en Energie | |
Aanvullende richtlijnen plan-MER Oosterweelverbinding en Rapport trechtering alternatieven PL-MER-0111 |
![]() |
de cel MER | |
Overkappingsonderzoek Antwerpse Ring |
![]() |
AG Stadsplanning | |
Herwonnen stad - Over de toekomst van de Antwerpse RIng naar aanleiding van de nota 'Overkappingsonderzoek Antwerpse Ring' van juli 2012 |
![]() |
stRaten-Generaal | |
Analyse overkapping Antwerpse Ring |
![]() |
Manu Claeys - stRaten-generaal | |
Pleidooi voor het juiste ontwerp voor een leefbare stad |
![]() |
Peter Vermeulen - Ir. Architect, voorzitter Vereniging voor Ruimte en planning |