Europa bereikt verzwakt akkoord over strengere emissietest

kade rechteroever

Een meerderheid van EU-lidstaten heeft een voorstel goedgekeurd dat de emissietest die Europese wagens moeten doorstaan, strenger maakt. Het Europees Parlement had daarop aangestuurd na het schandaal bij Volkswagen. Het akkoord bevat echter verregaande toegevingen aan de autosector.

Met de "Real driving emissions"-tests zullen auto's in echte omstandigheden gecontroleerd moeten worden, in plaats van in een labo. Dieselwagens zullen volgens die nieuwe regel echter zo goed als zeker de maximum toegelaten uitstoot van 80 milligram stikstofoxiden (NOx) - de stoffen waar Volkswagen mee sjoemelde - per kilometer overschrijden.

Daarom voorziet het akkoord verregaande toegevingen aan de auto-industrie. In een eerste overgangsfase zullen wagens tot 2017 de norm van 80 mg nog met 110 procent mogen overschrijden. Tot 2020 mogen nieuwe autotypes nog 50 procent boven de 80 mg zitten, dus 120 mg. Voor oudere types geldt die uitzondering tot 2021.

Aanvankelijk had de Europese Commissie voorgesteld dat vanaf 2019 alle wagens onder de 80 mg moesten zitten. Bovendien mocht de uitstoot die norm slechts met 18 procent overschrijden, in plaats van de uiteindelijke 50 procent. Dat was dus te hoog gegrepen: uit het Volkswagen-schandaal is gebleken dat dieselwagens tot zeven keer meer uitstoten dan de norm.

Jonas Van Boxel
VRT Nieuws 28-10-2015
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/economie/2.41075?eid=1.2481529

 

Nieuwe Europese uitstoottest voor dieselwagens


 

Hoe reageert de politiek op nieuwe Europese uitstoottest?

 

Volkswagen-groep lijdt 1,7 miljard euro verlies na Dieselgate

zie ook Europese economische gezondheidskost door luchtvervuiling en maak zelf de vergelijking.

Air pollution costs European economies US$ 1.6 trillion a year in diseases and deaths

The cost of air pollution: health impacts of road transport, OECD 2014


 

VRT Nieuws 28-10-2015
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/programmas/journaal/2.41578?video=1.2481685

Tags: