"Dit is niet het einde van Ringland"

kade rechteroever

 

 

 

In Denemarken neemt de automobilist en de fietser elk een derde van alle verplaatsingen in zijn stad voor hun rekening - de rest gaat te voet of met het openbaar vervoer.

de cijfers voor Antwerpen:
• volgens de Mobiliteitsenquête van de stad (2014) staan daar 40% en 29% tegenover,
volgens het milieueffectenrapport over de Oosterweelverbinding 62% en 29% (= fiets plus te voet).

 

 

stRaten-generaal: "Wij hebben vandaag na het lezen van De Standaard een complete deja-vu. Je maakt een voorstel out of the box voor een alternatief van verkeerscirculatie. De overheid zegt onder zware druk van de burgers toe om het voorstel te onderzoeken, maar onderzoekt het op zijn eigen voorwaarden (dat wil zeggen, door delen van het scenario niet mee in overweging te nemen, door de tekorten van het voorgestelde scenario uit te vergroten en de tekorten van hun voorstel te verzwijgen, door het alternatief te verstikken binnen contouren van zogenaamd 'beslist beleid'), dan schrijven ze een rapport, dat rapport wordt breed uitgesmeerd in de pers. En hupsakee, alternatief kan de vuilbak in. Hebben wij precies zo meegemaakt in 2007 met ons eigen alternatief, in 2009 met het Arup/SUM-trace en in 2010 met de Meccano. Welcome in the club, Ringland.
 In het krantenartikel van De Standaard wordt verder mooi verzwegen dat volgens dezelfde onderzoekers de A102 in combinatie met een derde Scheldekruising door de haven zeer goed werkt. De kunst van het verzwijgen wat niet in je kraam past..."

 

 

 

Ringland-bezieler Peter Vermeulen betwist de conclusies van het negatieve plan-MER over zijn project. Hij heeft het over "pertinente fouten". "Dit is niet het einde van Ringland", zegt hij aan onze redactie.

Vermeulen heeft zich de voorbije maand bezig gehouden met het schrijven van een repliek van meer dan 40 pagina's op het plan-MER. Dat bevat volgens hem grote fouten. Hij is naar eigen zeggen "verbijsterd" dat de studie gelekt is zonder dat er met zijn opmerkingen rekening is gehouden.

Vermeulen klaagt onder meer aan dat er bij de studie als uitgangspunt is genomen dat het verkeer met 20 procent zal toenemen (slik). "20 procent meer auto's door de stad, dat wil toch niemand", zegt hij. Als die stijging niet wordt meegerekend, krijg je al een heel ander verhaal volgens de Ringland-bezieler. Hij betwist ook de conclusies over problemen met de capaciteit en de geplande knooppunten.

"Dit is niet ernstig", aldus Vermeulen, die het ook heeft over "het failliet van de MER-procedure". Hij blijft achter de Ringland-plannen staan. "We zullen dat ook aantonen met behulp van experten." Volgens Vermeulen kan er dus geen sprake zijn van het einde van Ringland. Het overleg met intendant Alexander D'Hooghe gaat voort, klinkt het nog. Later vandaag zou er een gezamenlijk persbericht volgen.

Joris Truyts
VRT Nieuws 06-09-2016
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio/antwerpen/1.2760193

Tags: